"Pirizâde ve Ahmet Cevdet Paşa, sadece çeviri yapmıyor, İbn Haldun düşüncesiyle de hesaplaşıyor!"

İbn Hal­dun’un Mu­kad­di­me ad­lı ese­ri­nin İs­lâm ilim ge­le­ne­ği içe­ri­sin­de na­sıl bir yer tut­tu­ğu me­se­le­si­ne da­ir bir gi­riş­le baş­la­ya­lım. Gü­nü­mü­ze de­ğin et­ki­si sü­ren, de­ği­şik dün­ya gö­rü­şü­ne men­sup çok sa­yı­da­ki mü­el­lif ta­ra­fın­dan kap­sam­lı yo­rum­la­ra ko­nu edi­len bu ese­rin öne­mi ne­dir?
Ya­vuz Yıl­dı­rım: İbn Hal­dun (ö. 1406) Mu­kad­di­me’de ta­rih ve top­lum hak­kın­da­ki dü­şün­ce­le­ri­ni, baş­ka bir ifa­dey­le, geç­mi­şin ve gü­nün na­sıl doğ­ru an­la­şı­la­bi­le­ce­ği­ni tar­tış­tı­ğı bir ta­rih me­to­do­lo­ji­si or­ta­ya koy­muş­tur. As­lın­da o, Ki­tâ­bu’l-İber’in bu me­to­do­lo­ji ışı­ğın­da okun­ma­sı­nı he­def­le­mek­te­dir. Bu çer­çe­ve­de Mu­kad­di­me’de sı­ra­sıy­la ta­rih bi­li­mi, dün­ya coğ­raf­ya­sı, be­de­vî (şe­hir­li ol­ma­yan) top­lum­lar, ha­da­rî (şe­hir­li/me­de­nî) top­lum­lar, dev­le­tin olu­şu­mu, ge­çir­di­ği aşa­ma­lar ve yı­kı­lı­şı, şe­hir ve me­de­ni­yet, eko­no­mi, bil­gi ve bi­li­min ni­te­li­ği, İs­lâ­mî ilim­ler, ak­lî ilim­ler, fel­se­fe, eği­tim, dil ve ede­bi­yat ko­nu­la­rı ele alın­mak­ta­dır. İbn Hal­dun’un ve Mu­kad­di­me’si­nin öne­mi ve şöh­re­ti, bü­tün bu ko­nu­la­ra da­ir üst bir ba­kış açı­sı ya da bir yön­tem­bi­lim te­sis et­me­sin­den kay­nak­la­nı­yor. Üs­te­lik bu yön­tem­bi­lim, sa­de­ce İs­lâm me­de­ni­ye­ti­ni de­ğil, tüm in­san top­lu­luk­la­rı­nı açık­la­ma­yı he­def­le­me­siy­le ay­rı bir ye­re sa­hip.
 
(Makalenin tamamını okumak için "indir"e tıklayınız.)

EDİTÖRDEN

SEMİNERLER

Vakıf faaliyetlerinin en gelenekseli olan seminerler, her yıl güz ve bahar dönemlerinde gerçekleşiyor.

DETAYLI BİLGİ


BİZİ TAKİP EDİN

Vakfımızın düzenlediği programlardan (seminer, sempozyum, panel, vs.) haberdar olmak için e-posta adresinizi bırakabilirsiniz.