ROUNDTABLE MEETINGS

Namık Kemal’in Edebiyat Eleştirisinde Modernlik ve Öznellik

Fatih Altuğ

05 مايو, 2010 06:00 م Salon: ŞAKİR KOCABAŞ SALONU

Tez Özeti

Fatih Altuğ, “Namık Kemal’in Edebiyat Eleştirisinde Modernlik ve Öznellik”

Bu tez, Namık Kemal’in edebiyat eleştirisi ile modern Osmanlı öznelliğinin ilişkilerini incelemektedir. Edebiyat eleştirisi ile yeni Osmanlı öznelliğinin biçimlendirilmesi/formülasyonu yakından ilişkilidir. Geç dönem Osmanlı toplumunda üretilen öznellik, Namık Kemal’in eleştirel öznelliğinin temelidir. Bu öznellik, ondokuzuncu yüzyıl Osmanlı simgesel düzeniyle Batı modernliğinin travmatik karşılaması sonucu üretilmiştir. Eleştirel tutumlar da bu kriz koşulları tarafından belirlenmiştir. Namık Kemal’in edebiyat eleştirisi Batı modernliğince yaralanmış olan Osmanlı öznelliğini iyileştirmeye çalışmaktadır. Bu eleştirel/krizsel koşullarda, modern Batı edebiyatına ek olarak Arap, Fars ve divan edebiyatlar da› edebî kaosa düzen vermekle bağıntılı başkalıklar olarak algılanmaktadırlar. Dışlama, içerme, zelilleştirme, yüceltme, evrenselleştirme, yerelleştirme ya da millileştirme, Namık Kemal’in edebi ve kültürel başkalıklarla baş etmek için takındığı belli başlı eleştirel tutumlardır. Bu temsili edebiyat sistemi, yaralayıcı başkalıkları silip eleştiri nesnesini modern Osmanlı öznesinin çıkarlarında soğurarak yeni Osmanlı edebiyat öznellliğini üretmektedir. Başkalıkların kültürel ve edebi olarak temellük edilişi modern Osmanlı edebiyatı öznesinin kısıtlamalar yoluyla kurumsallaştırıldığını, tâbiyet/özneleştirme pratiklerince oluşturulduğunu göstermektedir. Namık Kemal’in eleştirel öznelliği, eşzamanlı olarak, özerk bir özne konumu üretmekte ve modern Osmanlı edebiyat eleştirisinin Arap, Fars, eski Osmanlı ve Batı edebiyatlarına asli tâbiyetini icra etmektedir.

خيار المحررين

SEMINARS

As the most traditonal activity of BISAV, the courses take place in every fall and spring of a year.

MORE INFO


تابعنا

الاشتراك في النشرة الإخبارية لدينا لتلقي الأخبار والتحديثات.