"Pirizâde ve Ahmet Cevdet Paşa, sadece çeviri yapmıyor, İbn Haldun düşüncesiyle de hesaplaşıyor!"

İbn Hal­dun’un Mu­kad­di­me ad­lı ese­ri­nin İs­lâm ilim ge­le­ne­ği içe­ri­sin­de na­sıl bir yer tut­tu­ğu me­se­le­si­ne da­ir bir gi­riş­le baş­la­ya­lım. Gü­nü­mü­ze de­ğin et­ki­si sü­ren, de­ği­şik dün­ya gö­rü­şü­ne men­sup çok sa­yı­da­ki mü­el­lif ta­ra­fın­dan kap­sam­lı yo­rum­la­ra ko­nu edi­len bu ese­rin öne­mi ne­dir?
Ya­vuz Yıl­dı­rım: İbn Hal­dun (ö. 1406) Mu­kad­di­me’de ta­rih ve top­lum hak­kın­da­ki dü­şün­ce­le­ri­ni, baş­ka bir ifa­dey­le, geç­mi­şin ve gü­nün na­sıl doğ­ru an­la­şı­la­bi­le­ce­ği­ni tar­tış­tı­ğı bir ta­rih me­to­do­lo­ji­si or­ta­ya koy­muş­tur. As­lın­da o, Ki­tâ­bu’l-İber’in bu me­to­do­lo­ji ışı­ğın­da okun­ma­sı­nı he­def­le­mek­te­dir. Bu çer­çe­ve­de Mu­kad­di­me’de sı­ra­sıy­la ta­rih bi­li­mi, dün­ya coğ­raf­ya­sı, be­de­vî (şe­hir­li ol­ma­yan) top­lum­lar, ha­da­rî (şe­hir­li/me­de­nî) top­lum­lar, dev­le­tin olu­şu­mu, ge­çir­di­ği aşa­ma­lar ve yı­kı­lı­şı, şe­hir ve me­de­ni­yet, eko­no­mi, bil­gi ve bi­li­min ni­te­li­ği, İs­lâ­mî ilim­ler, ak­lî ilim­ler, fel­se­fe, eği­tim, dil ve ede­bi­yat ko­nu­la­rı ele alın­mak­ta­dır. İbn Hal­dun’un ve Mu­kad­di­me’si­nin öne­mi ve şöh­re­ti, bü­tün bu ko­nu­la­ra da­ir üst bir ba­kış açı­sı ya da bir yön­tem­bi­lim te­sis et­me­sin­den kay­nak­la­nı­yor. Üs­te­lik bu yön­tem­bi­lim, sa­de­ce İs­lâm me­de­ni­ye­ti­ni de­ğil, tüm in­san top­lu­luk­la­rı­nı açık­la­ma­yı he­def­le­me­siy­le ay­rı bir ye­re sa­hip.
 
(Makalenin tamamını okumak için "indir"e tıklayınız.)

EDITOR'S CHOICE

SEMINARS

As the most traditonal activity of BISAV, the courses take place in every fall and spring of a year.

MORE INFO


FOLLOW US

Add your e-mail address here to be informed about our programs (seminars, symposiums, panels, etc.).