
- ANA SAYFA
- ARAŞTIRMA MERKEZLERİ
- SAM
- Edebiyat, Müzik ve Hat Sanatında Anlam Sorunu
SAM YUVARLAK MASA TOPLANTILARI
Edebiyat, Müzik ve Hat Sanatında Anlam Sorunu
Burhanettin Tatar
17 Aralık 2016 Cumartesi 14:00 Salon: ŞAKİR KOCABAŞ SALONU
Edebiyatın dilin dilselliğini, müziğin melodik sesin zamansallığını, hat sanatının estetik harflerin mekansallığını ön plana çıkaran sanatlar olması, sanat-anlam arasındaki ilişkinin dil, zaman ve mekan açısından yeniden kurgulanmasını gerektirmektedir. Bir başka deyişle, edebiyat, dilin metaforik karakterine referansla anlamı ele alırken, müzik, sesin melodik karakterine referansla anlam sorununu ön plana çıkarmaktadır. Hat sanatı ise, harflerin estetik biçimlenmesine referansla anlamı yeniden ele almaya bizi zorlamaktadır.
Böylece sanat eserine bir okur, dinleyici veya temaşa eden kişi açısından bakıldığında, edebiyat daha ziyade göz ve/veya kulak, müzik kulak ve hat sanatı göz ekseninde anlamı belirleme veya konumlandırma çabası olarak tecrübe edilmektedir. Ancak her üçünün de ortak tarafı, gündelik dil, ses ve harf kullanımından farklı olarak dış dünyaya doğrudan referansta bulunmamaları, anlamı kendi bünyelerinde açtıkları semantik alan içinde keşfetmeye bizi davet etmeleridir. Buna göre, sorgulamamız ve tartışmamız gereken en temel sorulardan biri, dış dünyaya veya her hangi bir olaya (duruma) doğrudan referansta bulunmamalarına karşın, çok farklı düzlemlerde açığa çıkan bu sanatlar “anlam” dediğimiz köklü soruyu nasıl sormaktadırlar? Bu sanatların “nasıllığı” ile ortaya çıkardıkları anlam sorusunun “nasıllığı” arasında ne tür bir ilişki vardır? Kısacası, bu sanatlar bizi göz ve/veya kulak ekseninde sıkışan bir anlam sorunu ile mi yüzleştirirler? Yoksa her biri tam da bu sınırların ötesine bizi yönlendiren birer “dehliz” ya da “eşik” olarak mı karşımıza çıkar?
*Samsun Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Öğretim Görevlisi.
İLGİLİ YUVARLAKMASALAR
- Osmanlı Hat Sanatında Tekke Yazıları
- Paradigmayı Aşalım, Evet ama Nasıl?
- Sanatın Sınırları ve Anlam Yitimi
- Siyaset ve Edebiyat Ekseninde Türkiye Ermenilerinin Hatıratları
- İmge ve Metin: Yazı ve Resim Nasıl Bir Araya Gelir?
- Mekana Özgü Sanat Projelerinde İzleyici Olmanın Riskleri
- Bir Sebk-i Hindî Şairi Olarak Şevket-i Buharî ve Osmanlı Şiirine Etkisi
- Klasik Türk Edebiyatında Bir Otobiyografi Örneği: Sergüzeştnâme
- Eski Bahçeye Bir Nev-Râh Açmak: Kadim Metinlere Yeni Bir Gözle Bakmak
- Eski Köye Yeni Âdet Getirmek (mi?): Klasik Metinleri Modern Kuramlarla Anlamak Mümkün müdür?
- İstanbul’da Kadınların Yaptırdığı Çeşmeler
- Osmanlı Edebiyatında Himaye Geleneği Üzerine Düşünceler
- Mekân / Yazı / Ses: Osmanlı'da Kadınların Camii Hamiliğine İlişkin Bir İnceleme
- II.Bayezid Dönemi Tezhip Sanatı
- Yeni Türk Edebiyatında Edebiyat Mahfilleri
- Osmanlı Edebiyatının Eleştirel Bir Tarihini Yazmak
- Türk’ün Felsefe ile Yüzyıllık İmtihanı: Felsefeye Giriş Kitapları Üzerine Bir İnceleme
- Müzik ve Hafıza
- Eleştirel Teori ve Sosyoloji
- Evrim ve Tasarım Arasında İnsan-Oluşu Anlamak
- Kelam-Felsefe İlişkisine Problem Odaklı Bir Yaklaşım
- Matematik ve Metafizik
- Adalet Dairesi Kavramı: Teşekkülü ve Temel Unsurları
- Metafizik Kötülük ve Sanat
- Osmanlı'nın Felsefi Mirası
- Musiki İnkılabının Sosyolojisi: Klasik Türk Müziği Geleneğinde Süreklilik ve Değişim
- Merleau-Ponty ve Estetik Dünyanın Logos'u
- Türk Musiki/Müzik Devrimi
- Türk Müziğinin Bin Yıllık Mirası: Edvar Geleneği
- Atölyeden Kayıt Dışı Notlar
- Ölüm Felsefesi (Mısırlı'larda, Upanişad'larda Budizm'de ve Hıristiyanlıkta)
- Musikiden Müziğe Osmanlı Türk Müziği: Gelenek ve Modernlik
- Kış Uykusu’na Yatan Karakterler: Kış Uykusu Filminin Karakter Analizi
- İslam Medeniyetinde Mûsiki
- Marksizm ve Felsefe: Karl Korsch Üzerinden Bir Okuma
- Din Felsefesi Açısından İlahi Mükemmellik
- 1718'den Günümüze Ney Açkısı
- Darülfünun Felsefe Hocası Olarak Babanzade Ahmed Naim
- Türklerde Askeri Müzik Geleneği: Tuğ, Nevbet, Mehter
- III. Uluslararası İstanbul Trienali Bağlamında Türkiye’de Çağdaş Sanat
- Seyyar Masalcılar: Performans ve Söyleşi
- Rüya
- Öykünün İzinde
- Müzik ve Kimlik
- Sanat ve Felsefenin Ortak Kökeni: Platon Düşüncesinde Tekhne
- Bitmeyen Matem: Klasik Türk Edebiyatında Kerbela
- Albüm
- Çırak
- 2000’ler Türkiye’sinde Mimarlık: Problemler ve İmkânlar
- Taşköprizade'nin Ahlak ve Siyaset Düşüncesi
- Doğumunun 125. Yılında Bir Dâhi: Şerif Muhiddin Targan /Modernleşme Sürecinde Bireyselleşme ve Virtüozite İlişkisi
- Nihilizmi Sufizm ile Aşmak: Muhammed İkbal ve Felsefesi
- Osmanlı’da Adalet Fikri ve Pratiği
- Türk Romanı ve Siyaset
- Osmanlı İstanbul'unun Eğlence Kültürü ve Karagöz
- Mensur Bir Medhiye Örneği: Şâzî'nin Güzelce Ali Paşa Medhiyesi
- Kalandar Soğuğu
- Avrupa’dan Başka Bir Dünya: Jan Potocki’nin Anlatımında Doğu (1784)
- Bilim Savaşları: Modern Bilim İmgesinin Dönüşümü
- Nasiruddin Tusi'de Önermeler Mantığı
- Hilafet ve Saltanat
- Gelenek Tiyatromuz ve Karagöz
- Avrupa'nın "Şimdi" ile Mücadelesi: Romantik Çağ Mimarlığında Zaman
- Historia: Antikçağda Araştırma Fikrinin Doğuşu
- İbn Sina ve Aquinas'ta Tanrının Bilinebilirliği
- Endülüs'ten Çıktık Yola: XVII. Yüzyılda Mağrib, Endülüslüler ve Avrupa
- Paul Ricoeur’de Sembol ve Metafor
- Karagöz Musikisinin İcra Üslubu
- Uluslararası Siyasette Adalet Problemi
- Platon Düşüncesinde Mimesis Eleştirisi
- PANEL: Türkiye’de Sanat Alanının Dönüşümü
- Karagöz Mısır'dan mı Geldi?
- Dil, Söz ve Fesahat: Cürcânî'nin Sözdizim Teorisi
- İslam İktisat Düşüncesi: Birikim ve Yönelim
- İşraki Felsefede Misal Alemi
- İhyâ'dan Üç Bahis
- Alfabe ve Dil Devrimi'nin Şiirde ve Çeviride İlk Etkileri: Kelimeler, Aktörler
- Tasvir Teori ve Pratik Arasında İslam Görsel Kültürü
- Karagöz Perdesi'nde Sinema
- Varlık Olmak Bakımından Varlık Üzerine Düşünmenin İmkanı
- Hegel ve Heidegger'de Dünyanın Tarihselliği
- Anadolu’da Nevzuhur Bir Yabani
- Matbaada Karagöz Oyunları: "Letâif-i Hayâl"
- Hacılar İstanbul'da: Sefernâmeler ve Gözlemler
- Gergin Dostluk: Edebiyat-Sinema İlişkisi
- Ağustos Böcekleri ve Karıncalar
- Osmanlı'da Geleneksel Temaşa Sanatlarından Sinemaya Geçiş
- Örencik Kır Evleri
- Jacques Derrida ve Teknik Sorunu
- Peygamber Yasasının Gölgesinde: İbn Sina Sonrası Ameli Felsefe
- Kan Dolaşımı, Ameliyat ve Musiki Makamları: Kantemiroğlu ve Edvâr'ının sıra dışı müzikal serüveni
- İslam Düşünce Tarihi Yazımında Dönemlendirme Sorunu
- İlkçağ Yunan Felsefesinde Tanrılaşma Arayışı
- İslam Siyaset Düşüncesi Kaynağı Olarak Füru-ı Fikıh Kitapları
- Öznenin Hakikat Kaygısı
- Erken Dönem Hanefi Usul Yazıcılığı ve Debusi
- Edebiyat ve Felsefenin Kavşağında Sinema
- Bütün Saadetler Mümkündür
- Güncelleşen Karagöz Metinleri ve Dramaturji
- Ev Üzerine Bir Triloji: Bademli - Hacımercan - Yedievler
- Edebiyatla Sinema Hiç Aşk Yaşamadılar, Edebiyat AY’da Sinema DÜNYA’da Kaldı
- Kutsal Sanat Metafiziği
- Genetikten Epigenetiğe: 'İnsan Doğası' Kavramının Biyolojik İçerimleri
- Firma Nasıl Var Olur? Tanpınar'ın Saatleri Ayarlama Enstitüsü Üzerinden Kurumların Ortaya Çıkışı Üzerine Bir İnceleme
- Sanattan Hakikate: Heidegger, Van Gogh, Schapiro, Derrida
- Türkiye'de Biyografi -Açık Oturum
- Afyon’da Bir Ahşap Yapı Kooperatifi
- Hannah Arendt Düşüncesinde İnsanlığa Karşı Suçların Temellendirilmesi
- Edebiyattan Sinemaya Gerçeğin Sanatsal Serüveni ve Belgesel Sinema
- Kapalı İktisat Açık Metin
- Ekokurgu: Ekolojik Sorunların Çözüm Yolu Olarak Edebiyat
- İnsanı Yazmak: 19. Yüzyıl Osmanlı Biyografi Yazıcılığı ve Problemleri Üzerine Bir Değerlendirme
- Bilâd-ı Arab’dan Bilâd-ı Rûm’a Bir Alimin Yolculuğu: Bedrüddîn el-Gazzî ve el-Metâli‘u’l-Bedriyye fi’l-Menâzili’r-Rûmiyye Adlı Eseri
- Klasik Dönem Osmanlı Mimarisinde Geometrik Desenler
- Modernizm ve Ev
- Amerikan ve Türk Sinemalarındaki Ödüllü Roman Uyarlamalarına Genel Bir Bakış
- Felsefi Hermenötik ve Sanat
- 18. Yüzyıldan Bu Yana İstanbul’da Modern Ailenin ve Evin Doğuşu
- Mirâciyye Saklı Miras
- Tanpınar ve Râ’nın Üçüncü Gözü
- Siyasal Düzenin Tabiatı: Modern Mekanizmacı ve İbn Halduncu Tasavvurlar
- Dar Kapıdaki Mesih: Walter Benjamin ve Politik Felsefesi
- Siyasetnâmeleri Yeniden Okumak: Bir Yönetim Bilimci Gözüyle Geleneksel Siyasi Düşünce
- Bir Mahalle Kurgusu: İznik TOKİ Evleri
- İkinci Yeni Nasıl "Kanonik"leşti?
- Ferruh Han Eminüddevle’nin Seyahatnamesinde Türkiye
- Üçüncü Sinema Estetiği
- Bir Mevlevi Şeyhi Neden ve Nasıl Tercüme Yapar?: Kemal Ahmed Dede Örneği
- Yüzyıllık Metinlerle Tanburi Cemil Bey
- Kültürel Miras Yönetimi’nde Paydaş İşbirliği Pratiklerini Anlamak: Maritime Greenwich Örneği
- Osmanlının Son Döneminde Evlerdeki Hatların Kültürel Rolü
- Beşir Fuat'ın Victor Hugo ve Voltaire Biyografilerinde Özne, Edebiyat Eleştirisi ve Yazınsal Uzlaşım
- 19. Yüzyıldan Günümüze: Romantizm, Melankoli ve Siyaset
- Osmanlı Toplumunda Kültürel Üretim Mekânları
- Tanrı Tabiatı Yaratıyor mu? Zorunluluk Çerçevesinde Bir Yaklaşım
- Prens Erfaüddevle'nin Hatıratında Olaylar, İnsanlar ve İstanbul
- 1920’ler Türkiyesi’nde Sinema Dergileri, Tüketim ve Kültür
- Politik Praksis İmkanı Olarak Walter Benjamin'in Tarih Kavramı Üzerine Bir İnceleme
- Kiralık Konak: Kapitalizm Yükselirken Konakların Çöküşü
- Eski Köye Yeni Roman
- Fatih'te İki Evin Hikâyesi
- Geç Osmanlı’dan Erken Cumhuriyet’e İstanbullu Müzisyenlerin Sosyal Profil Analizi: Sosyal Ağlar ve Bir “Meslek” Olarak Müzik
- Gerçek ve Büyü Arasında Sinema
- Edirne Üç Şerefeli Cami ve Belgeler Üzerinden Erken Dönem Onarımları
- Şairin Köşkü: Aşiyan
- Peygamber’in Dâhi Torunu: Şerif Muhiddin Targan
- Geç Kalan Ev
- İslam Siyaset Düşüncesinde Siyasal Nerede Aranmalı?
- Bırakın Çocuk Oynasın
- Bayramlık Şiirler
- Felsefe ve Vahiy: Sa‘îd b. Dâdhürmüz ve Felsefî Risâleleri
- Şair Müzelerinden Şiir Müzelerine: Yahya Kemal Müzesi Tasarım Önerisi
- Kemal’le İhtimal Namık Kemal'in Şiirine Tersten Bakmak
- Dostoyevski’nin Eserlerinde Kötülük Problemi
- Mızrabı, Yayı ve Kalemiyle Mesud Cemil
- Bir Romanı Tarihselleştirmek: Edebi Bir Olay Olarak Kürk Mantolu Modanna
- Ayrılan Kariyer Yolları ve Sosyal Ağlar: XVI. Yüzyılda Sahn Medresesi’nde Edebi Yeteneğe Sahip Bir Grup Öğrenci
- İktidar Teleolojisi: İbn Haldun'un Toplum ve Siyaset Teorisinde Asabiyet
- Platon'un Parmenides Diyaloğundaki "Methexis" Tartışmasının Bir Eleştirisi
- Arada Bir Ev: Çoker Evi
- Eric Broug ile Söyleşi: İslam Sanatında Geometrik Desenler
- İslam'da Metafizik Düşünce: Kindî ve Fârâbî
- Kant Estetiği Bağlamında Sanat-Ahlak Bağıntısı ve Kavramsal Sanatın Zemini
- İnsan Varsayımı (I): İnsanca, Pek İnsanca
- Yitik Zamanın Bekçileri: 1980 Sonrası Toplumsal Değişim Bağlamında Yavuz Turgul Sineması ve Nostalji
- Fikret: Kendi Cevvim, Kendi Eflakimde Kendim Tairim
- Gelibolulu Mustafa Âlî’nin Kayıp Farsça Divanı
- Sedat Anar’ın Sokağı: Sokaknâme
- İstinsâh Sürecinin Dönüştürücü Etkisi: Yûsuf-ı Meddâh’ın Kıssa-i Yûsuf Örneği
- Erken Cumhuriyet Hatıratlarında Geç Osmanlı
- 19. Yüzyılda Kendini Yazmak: Nigar Hanım'ın Günlüklerinde Benlik İnşası
- Dilsiz
- Üç Yol
- Türkiye'de Çocuk Edebiyatının Alımlanışı
- Türk Sineması ve Popüler Müzik
- Yeşilçam'dan Arabeske Türk Sinemasında Çocuk Tahayyülünün Dönüşümü
- İlimleri Sınıflamak: İslam Düşüncesinde İlimler Tasnifi
- İktidar Teleolojisi İbn Haldûn’un Toplum ve Siyaset Teorisinde Asabiyet
- Roman Diliyle Emperyalizm
- İnsanlık İçin Sanat ve Mimarlık: Murmuration
- Kültür ve Sanata İdeolojik Müdahalenin Felaketi: Sosyalizm Tecrübesinin Öğretebilecekleri
- Fasıl Heyetı̇nden Koroya: Klasik Türk Müzı̇ğinde Standartlaştırıcı Bir Araç Olarak Koro
- Êthostan Ahlâka: Antik Yunan Ahlâk Literatürünün İslâm Dünyasına İntikali ve Alımlanışı
- Kelâm ile Tasavvuf Arasında: Bahâeddinzâde ve Kader Anlayışı
- Aklın Sınırlarında Metafizik: Felsefi Akledilirler Öğretisi
- Devleti Geri Getirmek: Türkiye ve Fransa'da Planlama ve Ekonomik Kalkınma
- Beraber: Türkiye'nin Edebiyat Alanlarının Sekülerleşmesi ve Batı'nın Özgürlük Vaadi
- Müziği Kitaptan Dinlemek
- Türk Beşleri: İdeolojiden Tahayyüle Bir Cumhuriyet Ütopyası
- Alaturka: Türk Müziğinde Bir Üslup
- Temsil Krizi: Türk Romanında Örtülü Kadının Edebi Kimliği
- Etnomüzikoloji: Kültürler ve Müzikler
- Kadîm ile Cedîd Arasında – III. Selim Döneminde Bir Mevlevi Şeyhi: Abdülbâki Nâsır Dede’nin Musıki Yazmaları
- İslami Davanın Güzergâhı: Metodik İslamcı İktidar Teorileri
- Film Setinden Notlar 2: Sanat Yönetmenliği
- Modern Türk Sanatını Tartışmak
- Son Dönem Osmanlı'da Dini Matbuat
- Fas'ta İslam Mimarisi: Kuruluşundan Sa'dîler'in Sonuna Kadar
- Cavid Bey'in İktisadi Düşüncesi ve Uygulamaları
- Türk Romanında Başlangıçlar ve Sonlar
- Karahanlı Devri Mimarisi ve Bezemeleri
- Biyografilerin İzinde Türk Sineması 2: Ne Kadar Gamlı Bu Akşam Vakti
- Biyografilerin İzinde Türk Sineması 3: Film Gibi Yaşadım
- Ok, Tüfek ve At 16. Yüzyıl Osmanlı Askerî Devrimi
- Bir Metni Kuşatmak İbn Sîna’nın De Anima Üzerine Notlar’ı
- Edebiyatı Okuma Biçimleri 1: Romanın Sosyolojisi
- Fârâbî’de Hakikat-Siyaset İlişkisi
- İbn Sîna’nın Doğa Felsefesinde İsti‘dâd: Türleşme ve Bireyleşim Bağlamında Bir İnceleme
- Şaman ve Tengri: Bir "Bozkır Tarih Yazımı" Eleştirisi
- Çağdaş Siyaset Felsefesinde Agonistik Politika
SEMİNERLER
Vakıf faaliyetlerinin en gelenekseli olan seminerler, her yıl güz ve bahar dönemlerinde gerçekleşiyor.
DETAYLI BİLGİ