
YUVARLAK MASA TOPLANTILARI
Paul Ricoeur’de Sembol ve Metafor
Selami Varlık
20 Nisan 2017 Perşembe 17:30 Salon: ZEYREK SALONU
Zeynep Gökgöz moderatörlüğünde gerçekleştirilecek Sanat ve Felsefe İhtisas Seminerleri isimli program dizisinin ilk konuğu Selami Varlık* olacak. Varlık, Paul Ricoeur’ün sembol ve metafor kavramlarını nasıl ele aldığını ayrıntılı bir şekilde değerlendirecek.
Paul Ricoeur felsefi düşünceye kötülük sembollerini fenomenolojik bir yöntemle tasvir etmekle başlar. Ona göre felsefe hiçbir zaman somut olarak maruz kalınan kötülükle ilgilenmemiştir ve hep yapılan kötülüğe teorik açıklamalar sunmuştur. Oysa maruz kalınan kötülük, hiçbir zaman tam anlaşılamayan, sırrı çözülemeyen bir kötülüktür. Dolayısıyla teorik inceleme yerine onun tezahür ettiği kötülük sembollerini fenomenolojik olarak yorumlamak gerekir. Oysa, kötülükten de öte, genel olarak semboller de benzer şekilde daima başkalıklarını korurlar ve hiçbir zaman tam olarak açıklanma iznini vermezler.
Bu bağlamda Ricoeur sembolü alegoriden ayırır, ve sadece bu ikincinin açıklayıcı bir dille çevrilebilir olduğunu vurgular. Sembol ise nihai anlamını hep korur, ve bundan dolayı daima tekrar yorumlanır. Ricoeur metaforları da aynı bağlamda düşünüp, alegori ve sembol ikiliğine denk olan iki tür metafordan bahseder. Birincisini ikame metaforudur. Burada metaforik sözcük somut bir kavrama çevrilir ve cümle açık bir anlam kazanır. İkincisi ise gerilimli metafordur, ve bu asla çevrilemez. Metafora açıklayıcı denk kavramlar bulunduğunda – aslan yerine cesur, güçlü, vs. gibi – onun ürettiği semantik gerilim hiçbir zaman tam yansıtılamaz ve bunun için metafor genel olarak metinleri yorumlamak için de bir paradigma oluşturma imkanı taşır. Üç haftalık seminerlerde konunun ayrıntılı bir şekilde değerlendirilmesi planlanmaktadır.
13, 20, 27 Nisan 2017 Perşembe günleri 17.30-19.30 saatleri arasında Zeyrek Salonu’nda düzenlenecek olan ihtisas semineri, ilgili olan herkesin katılımına açıktır. Katılmak isteyenlerin 12 Nisan 2017 günü 19.00’a kadar web sitemizde yer alan kayıt formunu doldurmaları gerekmektedir.
*İstanbul 29 Mayıs Üniversitesi Felsefe Bölümü Öğretim Üyesi
İLGİLİ YUVARLAKMASALAR
- Osmanlı Hat Sanatında Tekke Yazıları
- Paradigmayı Aşalım, Evet ama Nasıl?
- Sanatın Sınırları ve Anlam Yitimi
- İmge ve Metin: Yazı ve Resim Nasıl Bir Araya Gelir?
- Mekana Özgü Sanat Projelerinde İzleyici Olmanın Riskleri
- Mekân / Yazı / Ses: Osmanlı'da Kadınların Camii Hamiliğine İlişkin Bir İnceleme
- II.Bayezid Dönemi Tezhip Sanatı
- Türk’ün Felsefe ile Yüzyıllık İmtihanı: Felsefeye Giriş Kitapları Üzerine Bir İnceleme
- Evrim ve Tasarım Arasında İnsan-Oluşu Anlamak
- Kelam-Felsefe İlişkisine Problem Odaklı Bir Yaklaşım
- Matematik ve Metafizik
- Adalet Dairesi Kavramı: Teşekkülü ve Temel Unsurları
- Metafizik Kötülük ve Sanat
- Osmanlı'nın Felsefi Mirası
- Merleau-Ponty ve Estetik Dünyanın Logos'u
- Atölyeden Kayıt Dışı Notlar
- Ölüm Felsefesi (Mısırlı'larda, Upanişad'larda Budizm'de ve Hıristiyanlıkta)
- Marksizm ve Felsefe: Karl Korsch Üzerinden Bir Okuma
- Din Felsefesi Açısından İlahi Mükemmellik
- Darülfünun Felsefe Hocası Olarak Babanzade Ahmed Naim
- III. Uluslararası İstanbul Trienali Bağlamında Türkiye’de Çağdaş Sanat
- Seyyar Masalcılar: Performans ve Söyleşi
- Rüya
- Öykünün İzinde
- Edebiyat, Müzik ve Hat Sanatında Anlam Sorunu
- Sanat ve Felsefenin Ortak Kökeni: Platon Düşüncesinde Tekhne
- Albüm
- Çırak
- 2000’ler Türkiye’sinde Mimarlık: Problemler ve İmkânlar
- Taşköprizade'nin Ahlak ve Siyaset Düşüncesi
- Nihilizmi Sufizm ile Aşmak: Muhammed İkbal ve Felsefesi
- Osmanlı İstanbul'unun Eğlence Kültürü ve Karagöz
- Kalandar Soğuğu
- Bilim Savaşları: Modern Bilim İmgesinin Dönüşümü
- Nasiruddin Tusi'de Önermeler Mantığı
- Avrupa'nın "Şimdi" ile Mücadelesi: Romantik Çağ Mimarlığında Zaman
- Historia: Antikçağda Araştırma Fikrinin Doğuşu
- İbn Sina ve Aquinas'ta Tanrının Bilinebilirliği
- Platon Düşüncesinde Mimesis Eleştirisi
- PANEL: Türkiye’de Sanat Alanının Dönüşümü
- Dil, Söz ve Fesahat: Cürcânî'nin Sözdizim Teorisi
- İşraki Felsefede Misal Alemi
- İhyâ'dan Üç Bahis
- Tasvir Teori ve Pratik Arasında İslam Görsel Kültürü
- Karagöz Perdesi'nde Sinema
- Varlık Olmak Bakımından Varlık Üzerine Düşünmenin İmkanı
- Hegel ve Heidegger'de Dünyanın Tarihselliği
- Gergin Dostluk: Edebiyat-Sinema İlişkisi
- Ağustos Böcekleri ve Karıncalar
- Osmanlı'da Geleneksel Temaşa Sanatlarından Sinemaya Geçiş
- Örencik Kır Evleri
- Jacques Derrida ve Teknik Sorunu
- Peygamber Yasasının Gölgesinde: İbn Sina Sonrası Ameli Felsefe
- İslam Düşünce Tarihi Yazımında Dönemlendirme Sorunu
- İlkçağ Yunan Felsefesinde Tanrılaşma Arayışı
- İslam Siyaset Düşüncesi Kaynağı Olarak Füru-ı Fikıh Kitapları
- Öznenin Hakikat Kaygısı
- Erken Dönem Hanefi Usul Yazıcılığı ve Debusi
- Edebiyat ve Felsefenin Kavşağında Sinema
- Bütün Saadetler Mümkündür
- Ev Üzerine Bir Triloji: Bademli - Hacımercan - Yedievler
- Kutsal Sanat Metafiziği
- Genetikten Epigenetiğe: 'İnsan Doğası' Kavramının Biyolojik İçerimleri
- Sanattan Hakikate: Heidegger, Van Gogh, Schapiro, Derrida
- Afyon’da Bir Ahşap Yapı Kooperatifi
- Hannah Arendt Düşüncesinde İnsanlığa Karşı Suçların Temellendirilmesi
- Edebiyattan Sinemaya Gerçeğin Sanatsal Serüveni ve Belgesel Sinema
- Klasik Dönem Osmanlı Mimarisinde Geometrik Desenler
- Modernizm ve Ev
- Amerikan ve Türk Sinemalarındaki Ödüllü Roman Uyarlamalarına Genel Bir Bakış
- Felsefi Hermenötik ve Sanat
- 18. Yüzyıldan Bu Yana İstanbul’da Modern Ailenin ve Evin Doğuşu
- Mirâciyye Saklı Miras
- Tanpınar ve Râ’nın Üçüncü Gözü
- Dar Kapıdaki Mesih: Walter Benjamin ve Politik Felsefesi
- Bir Mahalle Kurgusu: İznik TOKİ Evleri
- Üçüncü Sinema Estetiği
- Yüzyıllık Metinlerle Tanburi Cemil Bey
- Kültürel Miras Yönetimi’nde Paydaş İşbirliği Pratiklerini Anlamak: Maritime Greenwich Örneği
- Osmanlının Son Döneminde Evlerdeki Hatların Kültürel Rolü
- 19. Yüzyıldan Günümüze: Romantizm, Melankoli ve Siyaset
- Tanrı Tabiatı Yaratıyor mu? Zorunluluk Çerçevesinde Bir Yaklaşım
- 1920’ler Türkiyesi’nde Sinema Dergileri, Tüketim ve Kültür
- Politik Praksis İmkanı Olarak Walter Benjamin'in Tarih Kavramı Üzerine Bir İnceleme
- Fatih'te İki Evin Hikâyesi
- Gerçek ve Büyü Arasında Sinema
- Edirne Üç Şerefeli Cami ve Belgeler Üzerinden Erken Dönem Onarımları
- Peygamber’in Dâhi Torunu: Şerif Muhiddin Targan
- Geç Kalan Ev
- İslam Siyaset Düşüncesinde Siyasal Nerede Aranmalı?
- Bırakın Çocuk Oynasın
- Felsefe ve Vahiy: Sa‘îd b. Dâdhürmüz ve Felsefî Risâleleri
- Şair Müzelerinden Şiir Müzelerine: Yahya Kemal Müzesi Tasarım Önerisi
- Dostoyevski’nin Eserlerinde Kötülük Problemi
- Mızrabı, Yayı ve Kalemiyle Mesud Cemil
- Bir Romanı Tarihselleştirmek: Edebi Bir Olay Olarak Kürk Mantolu Modanna
- İktidar Teleolojisi: İbn Haldun'un Toplum ve Siyaset Teorisinde Asabiyet
- Platon'un Parmenides Diyaloğundaki "Methexis" Tartışmasının Bir Eleştirisi
- Arada Bir Ev: Çoker Evi
- Eric Broug ile Söyleşi: İslam Sanatında Geometrik Desenler
- İslam'da Metafizik Düşünce: Kindî ve Fârâbî
- Kant Estetiği Bağlamında Sanat-Ahlak Bağıntısı ve Kavramsal Sanatın Zemini
- İnsan Varsayımı (I): İnsanca, Pek İnsanca
- Yitik Zamanın Bekçileri: 1980 Sonrası Toplumsal Değişim Bağlamında Yavuz Turgul Sineması ve Nostalji
- Sedat Anar’ın Sokağı: Sokaknâme
- Dilsiz
- Üç Yol
- Türk Sineması ve Popüler Müzik
- İlimleri Sınıflamak: İslam Düşüncesinde İlimler Tasnifi
- İktidar Teleolojisi İbn Haldûn’un Toplum ve Siyaset Teorisinde Asabiyet
- İnsanlık İçin Sanat ve Mimarlık: Murmuration
- Kültür ve Sanata İdeolojik Müdahalenin Felaketi: Sosyalizm Tecrübesinin Öğretebilecekleri
- Êthostan Ahlâka: Antik Yunan Ahlâk Literatürünün İslâm Dünyasına İntikali ve Alımlanışı
- Kelâm ile Tasavvuf Arasında: Bahâeddinzâde ve Kader Anlayışı
- Aklın Sınırlarında Metafizik: Felsefi Akledilirler Öğretisi
- Film Setinden Notlar 2: Sanat Yönetmenliği
- Modern Türk Sanatını Tartışmak
- Fas'ta İslam Mimarisi: Kuruluşundan Sa'dîler'in Sonuna Kadar
- Karahanlı Devri Mimarisi ve Bezemeleri
- Biyografilerin İzinde Türk Sineması 2: Ne Kadar Gamlı Bu Akşam Vakti
- Biyografilerin İzinde Türk Sineması 3: Film Gibi Yaşadım
- Bir Metni Kuşatmak İbn Sîna’nın De Anima Üzerine Notlar’ı
- Edebiyatı Okuma Biçimleri 1: Romanın Sosyolojisi
- Fârâbî’de Hakikat-Siyaset İlişkisi
- İbn Sîna’nın Doğa Felsefesinde İsti‘dâd: Türleşme ve Bireyleşim Bağlamında Bir İnceleme
- Çağdaş Siyaset Felsefesinde Agonistik Politika
SEMİNERLER
Vakıf faaliyetlerinin en gelenekseli olan seminerler, her yıl güz ve bahar dönemlerinde gerçekleşiyor.
DETAYLI BİLGİ