- ANA SAYFA
- ARAŞTIRMA MERKEZLERİ
- SAM
- Avrupa'nın "Şimdi" ile Mücadelesi: Romantik Çağ Mimarlığında Zaman
SAM YUVARLAK MASA TOPLANTILARI
Avrupa'nın "Şimdi" ile Mücadelesi: Romantik Çağ Mimarlığında Zaman
Yusuf Civelek
24 Mart 2017 Cuma 16:00 Salon: ARAŞTIRMA II SALONU
Bilim ve Sanat Vakfı Sanat Araştırmaları Merkezi, Kırkambar Sohbet etkinliği kapsamında 24 Mart 2017 Cuma günü Yusuf Civelek*'i misafir ediyor. Yusuf Civelek'ten "Avrupa'nın "Şimdi" ile Mücadelesi: Romantik Çağ Mimarlığında Zaman" başlıklı bir konuşma dinleyeceğiz.
18. Yüzyıl "Aydınlanma Çağı" olarak bilinir. Aklın ve bilimin toplumlara yön vermekte en hakikî yol gösterici kabul edildiği bu çağda mimarlık,aksine Rönesans'tan da geride bir zamanı, doğrudan Antik Çağ'ı örnek almaktaydı. Neoklasik adı verilen uluslararası bir mimari üslûbun doğmasına yol açan bu tutum, bir süre sonra mimarlık tarihine yeni bir istikâmet verecek olan tepkilerle karşılaştı. Bir şekilde Ortaçağ ile bağlantısı olan bu tür tepkiler de mimariyi geçmişin içerisinden yenilemeyi hedefliyordu.
Aslına bakılacak olursa, Neoklasik hareket de, ona yönelik tepkiler de "Romantik" olarak nitelenen tahlili zor, karmaşık bir hassasiyetler yumağının neticesiydiler. Her ikisinin de ortak noktası, "şimdi"yi değiştirmeye çalışmalarıydı. Akılcılığın ve bilimselliğin zirveye tırmanmaya başladığı bir çağ dönüşümünde bir taraftan geçmişe, diğer taraftan da geleceğe uzanmaya çalışan Romantik hareketler, ilginçtir, en sonunda mimarinin daimî bir "şimdi"ya mahkûm olduğu yolun taşlarını döşediler.
*Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi, Mimarlık ve Tasarım Fakültesi
İLGİLİ YUVARLAKMASALAR
- Osmanlı Hat Sanatında Tekke Yazıları
- Kültürel, Dinî ve Mimarî Etkileşim; Cumhuriyet’ten Günümüze Cami Mimarîsinin Değişim ve Gelişim Süreci
- Türkiye'de Mimarlık Düşüncesi
- Paradigmayı Aşalım, Evet ama Nasıl?
- Sanatın Sınırları ve Anlam Yitimi
- İmge ve Metin: Yazı ve Resim Nasıl Bir Araya Gelir?
- Mekana Özgü Sanat Projelerinde İzleyici Olmanın Riskleri
- Mekân / Yazı / Ses: Osmanlı'da Kadınların Camii Hamiliğine İlişkin Bir İnceleme
- II.Bayezid Dönemi Tezhip Sanatı
- Geç Osmanlı Dünyasında Mimarlık ve Hafıza - Arşiv, Jübile, Âbide
- Metafizik Kötülük ve Sanat
- Merleau-Ponty ve Estetik Dünyanın Logos'u
- Atölyeden Kayıt Dışı Notlar
- Süleymaniye Camii Geometrik Desenleri ve Tekil Bir Uygulama
- III. Uluslararası İstanbul Trienali Bağlamında Türkiye’de Çağdaş Sanat
- Seyyar Masalcılar: Performans ve Söyleşi
- Rüya
- Öykünün İzinde
- Edebiyat, Müzik ve Hat Sanatında Anlam Sorunu
- Sanat ve Felsefenin Ortak Kökeni: Platon Düşüncesinde Tekhne
- Albüm
- Çırak
- 2000’ler Türkiye’sinde Mimarlık: Problemler ve İmkânlar
- Osmanlı İstanbul'unun Eğlence Kültürü ve Karagöz
- Kalandar Soğuğu
- İngiliz Okulu’nun Düzen Kavramı ve Avrupa Birliği
- Osmanlı Mimarîsini Çalışmak
- Endülüs'ten Çıktık Yola: XVII. Yüzyılda Mağrib, Endülüslüler ve Avrupa
- Paul Ricoeur’de Sembol ve Metafor
- Sağ Popülizmin Yükselişi: Avrupa ve Türkiye’ye Etkileri
- Platon Düşüncesinde Mimesis Eleştirisi
- PANEL: Türkiye’de Sanat Alanının Dönüşümü
- İstanbul’daki Hususi Mektepler (1873-1922)
- Tasvir Teori ve Pratik Arasında İslam Görsel Kültürü
- Karagöz Perdesi'nde Sinema
- Vîlâyet-i Rûm’un inşası (15. Asırda Baniler-Vakıflar-Mimari Aktörler)
- Gergin Dostluk: Edebiyat-Sinema İlişkisi
- Ağustos Böcekleri ve Karıncalar
- Osmanlı'da Geleneksel Temaşa Sanatlarından Sinemaya Geçiş
- Örencik Kır Evleri
- Osmanlı Dünyasının Kadın Bânileri: Gülnuş Sultan
- Jacques Derrida ve Teknik Sorunu
- Edebiyat ve Felsefenin Kavşağında Sinema
- Bütün Saadetler Mümkündür
- Ev Üzerine Bir Triloji: Bademli - Hacımercan - Yedievler
- Kutsal Sanat Metafiziği
- Sanattan Hakikate: Heidegger, Van Gogh, Schapiro, Derrida
- Müslüman Kalarak Avrupalı Olmak Çağdaş Türk Düşüncesinde Din, Siyaset, Tarih, Medeniyet
- Bir Tasarım ve İnşa Öyküsü: Dr. Hikmet Bey Evi
- Afyon’da Bir Ahşap Yapı Kooperatifi
- Edebiyattan Sinemaya Gerçeğin Sanatsal Serüveni ve Belgesel Sinema
- Yükselen Bir Güç Olarak Türkiye’nin Küresel Yönetişim Politikası
- Turgut Cansever Atölyesi
- Klasik Dönem Osmanlı Mimarisinde Geometrik Desenler
- Modernizm ve Ev
- Amerikan ve Türk Sinemalarındaki Ödüllü Roman Uyarlamalarına Genel Bir Bakış
- Felsefi Hermenötik ve Sanat
- 18. Yüzyıldan Bu Yana İstanbul’da Modern Ailenin ve Evin Doğuşu
- Mirâciyye Saklı Miras
- Tanpınar ve Râ’nın Üçüncü Gözü
- Yaşlılar Ne Kadar Mutlu? Avrupa ve Türkiye'de Yaşlıların Yaşam Memnuniyeti
- Bir Mahalle Kurgusu: İznik TOKİ Evleri
- Üçüncü Sinema Estetiği
- Yüzyıllık Metinlerle Tanburi Cemil Bey
- Aslında Ev: Kahramanmaraş'ta Kerpiç Bir Ev
- Kültürel Miras Yönetimi’nde Paydaş İşbirliği Pratiklerini Anlamak: Maritime Greenwich Örneği
- Osmanlının Son Döneminde Evlerdeki Hatların Kültürel Rolü
- Doğu Karadeniz'de Ev ve Yeni Bir Deneme: Yaşar Evi
- 19. Yüzyıldan Günümüze: Romantizm, Melankoli ve Siyaset
- 1920’ler Türkiyesi’nde Sinema Dergileri, Tüketim ve Kültür
- "İkinci" Evden "Birinci" Eve: Yahşibey Evleri ve Diğer Altı Ev
- Fatih'te İki Evin Hikâyesi
- Gerçek ve Büyü Arasında Sinema
- Edirne Üç Şerefeli Cami ve Belgeler Üzerinden Erken Dönem Onarımları
- Şairin Köşkü: Aşiyan
- Peygamber’in Dâhi Torunu: Şerif Muhiddin Targan
- Geç Kalan Ev
- Bırakın Çocuk Oynasın
- Şair Müzelerinden Şiir Müzelerine: Yahya Kemal Müzesi Tasarım Önerisi
- Mızrabı, Yayı ve Kalemiyle Mesud Cemil
- Bir Romanı Tarihselleştirmek: Edebi Bir Olay Olarak Kürk Mantolu Modanna
- Arada Bir Ev: Çoker Evi
- Eric Broug ile Söyleşi: İslam Sanatında Geometrik Desenler
- Kant Estetiği Bağlamında Sanat-Ahlak Bağıntısı ve Kavramsal Sanatın Zemini
- Yitik Zamanın Bekçileri: 1980 Sonrası Toplumsal Değişim Bağlamında Yavuz Turgul Sineması ve Nostalji
- Yerellik Bağlamında Bir Ürgüp Deneyimi
- Sedat Anar’ın Sokağı: Sokaknâme
- Hafıza ve Mekân: Sâmiha Ayverdi’nin “İbrahim Efendi Konağı”
- Dilsiz
- Üç Yol
- Türk Sineması ve Popüler Müzik
- İnsanlık İçin Sanat ve Mimarlık: Murmuration
- Kültür ve Sanata İdeolojik Müdahalenin Felaketi: Sosyalizm Tecrübesinin Öğretebilecekleri
- Film Setinden Notlar 2: Sanat Yönetmenliği
- Modern Türk Sanatını Tartışmak
- Fas'ta İslam Mimarisi: Kuruluşundan Sa'dîler'in Sonuna Kadar
- Karahanlı Devri Mimarisi ve Bezemeleri
- Biyografilerin İzinde Türk Sineması 2: Ne Kadar Gamlı Bu Akşam Vakti
- Biyografilerin İzinde Türk Sineması 3: Film Gibi Yaşadım
- Network Toplumunda Kent
- Edebiyatı Okuma Biçimleri 1: Romanın Sosyolojisi
BİSAV YAZ PROGRAMI 2024
Batı Sonrası Dünya / Karşıtlıklar, Perspektifler ve Yeni Düzen Arayışları 3-7 Eylül 2024
DETAYLI BİLGİ