- ANA SAYFA
- ARAŞTIRMA MERKEZLERİ
- MAM
- YUVARLAK MASA TOPLANTILARI
- Tezgâhtakiler
- İslam Düşüncesi
- TOPLANTI DİZİLERİ
- Tezgâhtakiler
- Eski toplantı dizileri
- Nûrü’l-Beyân, Kur’ân-ı Kerîm Tefsîrinin Türkçe Tercemesi
MAM YUVARLAK MASA TOPLANTILARI
Nûrü’l-Beyân, Kur’ân-ı Kerîm Tefsîrinin Türkçe Tercemesi
Ömer Mahir Alper
21 Mart 2020 Cumartesi 15:00 Salon: ŞAKİR KOCABAŞ SALONU
Medeniyet Araştırmaları Merkezinin ve Türkiye Araştırmaları Merkezinin müşterek düzenledikleri u yuvarlak masa toplantısında Prof. Dr. Ömer Mahir Alper* ile yayına hazırladığı Nurü'l-Beyan: Bir Kur'an-ı Kerim Tefsirinin Türkçe Tercemesi'ni** konuşacağız. 1922 yılında Kazım Kadri Efendinin de yer aldığı bir heyet tarafından hazırlanan Nurü'l-Beyan, özellikle Sebilürreşad dergisindeki yazılardan anlaşıldığı kadarıyla birçok eleştiriye maruz kalmıştır ve Kur'an tercemesi ile tefsiri konusunda yeni tartışmaları ateşlemiştir. Bu manada imparatorluğun son yıllarındaki Kur'an çalışmalarını izlemek açısından da önemlidir.
Prof. Alper'in önsözünden:
"Hüseyin Kâzım’ın Nûrü’l-Beyân’la ilgili açıklamalarına göre modern dönemle birlikte ortaya çıkan ahvâl ve şartlar, sayısız ve eşsiz örnekleri hâvî tefsîr geleneği ile okuyucu arasında ciddi bir mesafeye yol açmıştır. Bu mesafeyi aşmak ve dönemin insanının Kur’ân-ı Kerîm’in mânâsından büsbütün kopmasının önüne geçmek lüzûmu hissedilmiştir. Böylece “muhtasar” ve özlü bir tefsîre duyulan ihtiyaç artmış ve bu ihtiyacın giderilmesi için yukarıda mezkûr muteber tefsirlere dayanılarak ve onlardan istinbât etmek sûretiyle Nûrü’l-Beyân hazırlanmıştır.
Osmanlı’nın son dönemlerinden itibaren sıkça dile getirilen bu türden ya da farklı “ihtiyaç gerekçeleri” bir kırılmayı mı yoksa tabiî bir gelişmeyi mi işaret eder. Hakikaten dönemin ahvâl ve şerâiti yeteri kadar aydınlatılmış mıdır? O devirlerin siyasî, içtimaî, kültürel, ilmî, ideolojik vb. yapısı ile tefsîr çalışmaları arasında nasıl bir bağ bulunmaktadır? Osmanlı’nın klasik döneminde bir ihtiyaca mebnî yazılmış Türkçe tefsîrlerle son dönemlerde yine bir ihtiyaçtan hareketle yazılmış Türkçe tefsîrler arasında ihtiyaç nokta-i nazarından ne türden bir fark vardır? Klasik dönemdeki eserlerle modern dönemdeki eserlerin her biri, ait oldukları dönemin tipik özelliklerini mi gösterir? Bunların istisnaları yok mudur? Bu ve benzeri sorular tam olarak cevaplanmadıkça Hüseyin Kâzım ve benzerlerinin serdettiği tespitler ve gerekçelerle ilgili sağlıklı neticelere varmak elbette mümkün görünmemektedir. Ancak Osmanlı’nın son dönemlerinden itibaren Kur’ân-ı Kerîm’in Türkçe tefsîr veya tercümesine yönelik bir ihtiyaç söyleminin giderek yaygınlaştığı ve çeşitli mahfillerde bununla alakalı tartışmaların günden güne alevlendiği de bir vâkıadır."
*Prof. Dr., İstanbul Üniversitesi
**Vadi Yayıncılık, 2019
İLGİLİ YUVARLAKMASALAR
- Türkiye’de Dilbilimi Çalışmalarının Bugünkü Durumu
- Zayıf Râvîlere (Duafâ) Dair Literatürün Hadis Araştırmaları İçin Sunduğu İmkanlar
- Hadis Edebiyatında Siyaset
- Kelam-Felsefe İlişkisine Problem Odaklı Bir Yaklaşım
- Memlüklerin Son Asrında Hadis
- Molla Lütfi: el-Metâlibü’l-ilâhiyye fî mevzûâti’l-ulûmi’l-lugaviyye & Süyûtî: en-Nukaya fî mevzûati’l-ulûm
- Fıkıh Usulünde Fahreddin er-Râzî Mektebi
- Celaleddin ed-Devvânî: Enmûzecü’l-ulûm & Sipahizâde: Enmûzecü’l-fünûn
- Taşköprîzâde: Miftâhü’s-saâde ve misbâhü’s-siyâde fî mevzûâti’l-ulûm & Sadreddinzâde Şirvânî: el-Fevâidü'l-Hâkâniyye el-Ahmedhâniyye
- Kelamda Nedensellik: İlk Dönem Kelâmcılarında Tabiat ve İnsan
- Muslihuddin Lârî: Enmûzecü'l-ulûm & Sıddîk Hasan Han: Ebcedü'l-ulûm
- Fıkıhtan Hukuka: Osmanlı'da Hukuk Eğitiminin Dönüşümüne Sosyolojik Bir Bakış
- Kelâmın Tümel Bir Disiplin Olarak İnşası
- Bilim Savaşları: Modern Bilim İmgesinin Dönüşümü
- Dil, Söz ve Fesahat: Cürcânî'nin Sözdizim Teorisi
- İhyâ'dan Üç Bahis
- Hegel ve Heidegger'de Dünyanın Tarihselliği
- Peygamber Yasasının Gölgesinde: İbn Sina Sonrası Ameli Felsefe
- İslam Siyaset Düşüncesi Kaynağı Olarak Füru-ı Fikıh Kitapları
- Öznenin Hakikat Kaygısı
- Erken Dönem Hanefi Usul Yazıcılığı ve Debusi
- Genetikten Epigenetiğe: 'İnsan Doğası' Kavramının Biyolojik İçerimleri
- 2017'de Bilim: Buluşlar, Yenilikler, Beklentiler
- Kapalı İktisat Açık Metin
- Ekokurgu: Ekolojik Sorunların Çözüm Yolu Olarak Edebiyat
- İnsanı Yazmak: 19. Yüzyıl Osmanlı Biyografi Yazıcılığı ve Problemleri Üzerine Bir Değerlendirme
- Ebu Hanife Entelektüel Biyografi
- Amerika ve Modern Türkiye’nin Oluşumu: Bilim, Kültür ve Siyasi İttifaklar
- Hadislerle Hudeybiye Antlaşması
- Beşir Fuat'ın Victor Hugo ve Voltaire Biyografilerinde Özne, Edebiyat Eleştirisi ve Yazınsal Uzlaşım
- Türkiye Cumhuriyeti’nde Fıkıh Literatürü: Bir Hasıla
- IX./XV. Asır Kahire'sinde Ulema, Medrese ve İslami İlimlerin Yüksek Öğretimi
- 2018'de Bilim: Buluşlar, Yenilikler, Beklentiler
- İslam Siyaset Düşüncesinde Siyasal Nerede Aranmalı?
- Felsefe ve Vahiy: Sa‘îd b. Dâdhürmüz ve Felsefî Risâleleri
- Hayber Gazvesi
- Fizik ve Biyoloji Bilimlerinden Toplumsal Dünyaya Bakmak
- Fransız Banliyöleri ve Radikalleşme Üzerine Söylemler
- Gelibolulu Mustafa Âlî’nin Kayıp Farsça Divanı
- İlimleri Sınıflamak: İslam Düşüncesinde İlimler Tasnifi
- Êthostan Ahlâka: Antik Yunan Ahlâk Literatürünün İslâm Dünyasına İntikali ve Alımlanışı
- Kelâm ile Tasavvuf Arasında: Bahâeddinzâde ve Kader Anlayışı
- Tek ve Tenha: Akif Emre
- İstanbul-Göksü ve Çevresinin Tarihi Coğrafyası ve Mekânsal Değişimi (1394-1877)
- Gazzâlî Okumaları: İlcâmu’l-avâm an ilmi’l-kelâm
- Dünya Sinemasında Peygamber
- Hintli Bir Alim Olarak Abdülhakim Siyâlkûtî ve Osmanlı İlim Çevrelerinde Alımlanışı
2024 Güz Programı
Vakıf faaliyetlerinin en gelenekseli olan seminerler, her yıl güz ve bahar dönemlerinde gerçekleşiyor.
DETAYLI BİLGİ