YUVARLAK MASA TOPLANTILARI
Modern Türk Sanatını Tartışmak
Elif Dastarlı
11 Mart 2023 Cumartesi 13:00 Salon: ARAŞTIRMA II SALONU
Bilim ve Sanat Vakfı-Sanat Araştırmaları Merkezi olarak 2010-2013 döneminde "Sanat Tarihine [Mümkün] Bakışlar" başlığı altında Zeynep Gökgöz koordinatörlüğünde düzenlenen Yuvarlak Masa Toplantıları’nda “sanatın sonundan sonra” sanatın, sanatçının ve sanat izleyicisinin yeni konumlarına bağlı olarak farklı bir sanat tarihi anlatısına ihtiyaç duyan, hâkim paradigmaları aşmak için yeni cümleler arayışında olan isimlerle bir araya geldik. Güncel sanatın sanat tarihine nasıl mal olacağı da diğer bir hattımız olarak belirleyiciydi. Aradan geçen on yılın ardından 2023 yılından itibaren kaldığımız yerden devam etmek, tartışma hatlarımıza farklı alanları da dahil etmek niyetindeyiz.
Bu doğrultuda hazırladığımız "Sanat Tarihine Mümkün Bakışlar II" başlıklı serimizin ilk konuğu Modern Türk Sanatını Tartışmak başlıklı konuşmasıyla Elif Dastarlı olacak. Dastarlı ile 2018 yılında “Tanzimat'tan Cumhuriyet'e Türk Resminde Modernleşme: İmgeler ve Batılı Kimlik” adıyla hazırlayıp 2021 yılında Yan Kapıdan Girenler: Modern Türk Resminin Analizi adıyla kitaplaştırdığı çalışması odağında konuşacağız.
Bir sanatı modern yapan ölçütler nelerdir? Türk sanatı ne zaman modern oldu? Osmanlı’dan Cumhuriyet dönemine varan süreçte tüm bu sorulara yanıt aramak için modernleşme paradoksuna odaklanmak gerekir. Böylece sanat tarihimizdeki yeni-eski, taklit-özgün, ulusal-evrensel, akademik olan-olmayan gibi çatışmalar ele alınabilir, üretilen eserler toplumsal gerçeklik zemininde anlaşılabilir. Söyleşi boyunca bu soruların peşinde olacağız.
İLGİLİ YUVARLAKMASALAR
- Osmanlı Hat Sanatında Tekke Yazıları
- Paradigmayı Aşalım, Evet ama Nasıl?
- Sanatın Sınırları ve Anlam Yitimi
- İmge ve Metin: Yazı ve Resim Nasıl Bir Araya Gelir?
- Mekana Özgü Sanat Projelerinde İzleyici Olmanın Riskleri
- Mekân / Yazı / Ses: Osmanlı'da Kadınların Camii Hamiliğine İlişkin Bir İnceleme
- İktidar Oyunları ve Resimli Kitaplar: II. Osman Devrinde Değişen Güç Simgeleri
- II.Bayezid Dönemi Tezhip Sanatı
- Ahmet Hamdi Tanpınar Modernleşmenin Zihniyet Dünyası Bir Tanpınar Fetişizmi
- Metafizik Kötülük ve Sanat
- The Otherness of Chinese Culture - 1919-1989
- Merleau-Ponty ve Estetik Dünyanın Logos'u
- Atölyeden Kayıt Dışı Notlar
- III. Uluslararası İstanbul Trienali Bağlamında Türkiye’de Çağdaş Sanat
- Seyyar Masalcılar: Performans ve Söyleşi
- Rüya
- Öykünün İzinde
- Edebiyat, Müzik ve Hat Sanatında Anlam Sorunu
- Sanat ve Felsefenin Ortak Kökeni: Platon Düşüncesinde Tekhne
- Albüm
- Çırak
- 2000’ler Türkiye’sinde Mimarlık: Problemler ve İmkânlar
- Osmanlı İstanbul'unun Eğlence Kültürü ve Karagöz
- Kalandar Soğuğu
- Avrupa'nın "Şimdi" ile Mücadelesi: Romantik Çağ Mimarlığında Zaman
- Paul Ricoeur’de Sembol ve Metafor
- Yahudi Modernleşmesi ve Din
- Platon Düşüncesinde Mimesis Eleştirisi
- PANEL: Türkiye’de Sanat Alanının Dönüşümü
- Tasvir Teori ve Pratik Arasında İslam Görsel Kültürü
- Karagöz Perdesi'nde Sinema
- Gergin Dostluk: Edebiyat-Sinema İlişkisi
- Ağustos Böcekleri ve Karıncalar
- Osmanlı'da Geleneksel Temaşa Sanatlarından Sinemaya Geçiş
- Örencik Kır Evleri
- Edebiyat ve Felsefenin Kavşağında Sinema
- Bütün Saadetler Mümkündür
- Ev Üzerine Bir Triloji: Bademli - Hacımercan - Yedievler
- Türkiye’de Yeni Hayat
- Kutsal Sanat Metafiziği
- Sanattan Hakikate: Heidegger, Van Gogh, Schapiro, Derrida
- Afyon’da Bir Ahşap Yapı Kooperatifi
- Türk Sekülerleşmesi İncelemelerinde Paradigma Değişimine Doğru
- Edebiyattan Sinemaya Gerçeğin Sanatsal Serüveni ve Belgesel Sinema
- Klasik Dönem Osmanlı Mimarisinde Geometrik Desenler
- Modernizm ve Ev
- Amerikan ve Türk Sinemalarındaki Ödüllü Roman Uyarlamalarına Genel Bir Bakış
- Felsefi Hermenötik ve Sanat
- 18. Yüzyıldan Bu Yana İstanbul’da Modern Ailenin ve Evin Doğuşu
- Mirâciyye Saklı Miras
- Tanpınar ve Râ’nın Üçüncü Gözü
- Bir Mahalle Kurgusu: İznik TOKİ Evleri
- Üçüncü Sinema Estetiği
- Yüzyıllık Metinlerle Tanburi Cemil Bey
- II. Meşrutiyet Döneminde Kadıköy’de Gündelik Hayat ve Sayfiye Kültürü
- Kültürel Miras Yönetimi’nde Paydaş İşbirliği Pratiklerini Anlamak: Maritime Greenwich Örneği
- Osmanlının Son Döneminde Evlerdeki Hatların Kültürel Rolü
- 19. Yüzyıldan Günümüze: Romantizm, Melankoli ve Siyaset
- 1920’ler Türkiyesi’nde Sinema Dergileri, Tüketim ve Kültür
- Fatih'te İki Evin Hikâyesi
- Gerçek ve Büyü Arasında Sinema
- Edirne Üç Şerefeli Cami ve Belgeler Üzerinden Erken Dönem Onarımları
- Peygamber’in Dâhi Torunu: Şerif Muhiddin Targan
- Geç Kalan Ev
- Bırakın Çocuk Oynasın
- Şair Müzelerinden Şiir Müzelerine: Yahya Kemal Müzesi Tasarım Önerisi
- Mızrabı, Yayı ve Kalemiyle Mesud Cemil
- Bir Romanı Tarihselleştirmek: Edebi Bir Olay Olarak Kürk Mantolu Modanna
- Arada Bir Ev: Çoker Evi
- Eric Broug ile Söyleşi: İslam Sanatında Geometrik Desenler
- Kant Estetiği Bağlamında Sanat-Ahlak Bağıntısı ve Kavramsal Sanatın Zemini
- Bir Göynük Evi Tarihi: Dört Nesil İki Mimar
- Yitik Zamanın Bekçileri: 1980 Sonrası Toplumsal Değişim Bağlamında Yavuz Turgul Sineması ve Nostalji
- İslamcıların Siyasi Görüşleri 2
- Sedat Anar’ın Sokağı: Sokaknâme
- Dilsiz
- Üç Yol
- Türk Sineması ve Popüler Müzik
- İnsanlık İçin Sanat ve Mimarlık: Murmuration
- Kültür ve Sanata İdeolojik Müdahalenin Felaketi: Sosyalizm Tecrübesinin Öğretebilecekleri
- Fasıl Heyetı̇nden Koroya: Klasik Türk Müzı̇ğinde Standartlaştırıcı Bir Araç Olarak Koro
- Osmanlı'da Siyasi ve Hukuki Bilginin Sekülerleşmesi Bağlamında 'Meşrutiyet' Kavramı (1860-1911)
- Film Setinden Notlar 2: Sanat Yönetmenliği
- Fas'ta İslam Mimarisi: Kuruluşundan Sa'dîler'in Sonuna Kadar
- Karahanlı Devri Mimarisi ve Bezemeleri
- Biyografilerin İzinde Türk Sineması 2: Ne Kadar Gamlı Bu Akşam Vakti
- Sadakat Güzergâhı
- Biyografilerin İzinde Türk Sineması 3: Film Gibi Yaşadım
- Mabeyn-i Hümayun
- Edebiyatı Okuma Biçimleri 1: Romanın Sosyolojisi
2024 Güz Programı
Vakıf faaliyetlerinin en gelenekseli olan seminerler, her yıl güz ve bahar dönemlerinde gerçekleşiyor.
DETAYLI BİLGİ