- ANA SAYFA
- ARAŞTIRMA MERKEZLERİ
- MAM
- Beşir Fuat'ın Victor Hugo ve Voltaire Biyografilerinde Özne, Edebiyat Eleştirisi ve Yazınsal Uzlaşım
MAM YUVARLAK MASA TOPLANTILARI
Beşir Fuat'ın Victor Hugo ve Voltaire Biyografilerinde Özne, Edebiyat Eleştirisi ve Yazınsal Uzlaşım
İsa İlkay Karabaşoğlu
24 Kasım 2018 Cumartesi 17:00 Salon: ŞAKİR KOCABAŞ SALONU
Medeniyet Araştırmaları Merkezi ve Türkiye Araştırmaları Merkezi ortaklığında düzenlenen Türkiye'de Biyografi toplantı dizisinin üçüncü oturumunda Beşir Fuat'ın Victor Hugo ve Voltaire biyografilerini inceleyen teziyle İsa İlkay Karabaşoğlu* konuk olacak. "Beşir Fuat'ın Victor Hugo ve Voltaire Biyografilerinde Özne, Edebiyat Eleştirisi ve Yazınsal Uzlaşım" başlıklı oturumda 19. yüzyıl Osmanlı entelektüel ortamının en ilginç simalarından Beşir Fuat'ın "gerçeklik" kavgası, Osmanlı edebiyat alanındaki romantizm-realizm tartışması, yazar personasının ortaya çıkışı, eğitsel ve klasik biyografiye karşı modern edebi biyografinin belirişi üzerine konuşulacak.
"Osmanlı İmparatorluğu’nun 19. yüzyılı, yaşayanları için çalkantılı, devrimsel ve baş döndürücü olduğu gibi bu dönemi çalışan araştırmacılar için de bir o kadar heyecanlı ve devrim niteliğinde dönüşümleri içeren bir asırdır. Bu durum yaşam-yazımı çalışmaları için de bir istisna değil. Bu dönemde tabakat, tezkire ve tercüme-i hal gibi türler yaşamını sürdürürken Ahmet Mithat, Beşir Fuat ve Fatma Aliye gibi yazarların yapıtlarıyla birlikte bugünkü süregelen biyografi kavramımıza benzer eserler de şekillenmeye başlamıştır. Bu eserler üzerindeki genelgeçer yargı “gelenekli türden sapmış ancak tam anlamıyla modernleşememiş biyografi örnekleri” olduklarıdır. Bu çalışma Beşir Fuat’ın Victor Hugo ve Voltaire biyografileri üzerinden bu hükmün zaaflarını göstermeye çalışır ve 19. yüzyıl Osmanlı biyografi yazımının geleneksel-modern, ilerici-gerici ve Batılı-Doğulu gibi iki boyutlu kalıplardan çok daha karmaşık yazınsal uzlaşımları olduğunu söyler. Beşir Fuat’ın biyografilerini ele alırken onları “Batılı” ve gelenekli türlerin yanı sıra, çağdaşları olan Türkçe biyografilerle de karşılaştırır. Bu eserleri hangisinin daha çok “Batılılaştığına” göre birbirine tartan yaklaşımın aksine onları yazarlarının daimonu, politik ajandalarının metne yansıması, biyografinin türsel dinamikleri, metinlerarası ilişkileri, söylem türleri, biyograf ve biyografi öznelerinin sosyal konumu gibi farklı parametrelerle ele alır."
* Balıkesir’de doğdu. Cemil Meriç Sosyal Bilimler Lisesi’nden mezun oldu. İstanbul Şehir Üniversitesi’nde edebiyat ve siyaset bilimi öğrenimi gördü. Yüksek lisansını Boğaziçi Üniversitesi’nde Türk edebiyatı alanında “Modern Türkçe Edebi Biyografi: Beşir Fuat’ın Victor Hugo ve Voltaire Biyografileri Hakkında Bir İnceleme” başlıklı teziyle tamamladı. Halen Boğaziçi Üniversitesi’ndeki doktora eğitimine devam etmekte ve Bilim ve Sanat Vakfı Medeniyet Araştırmaları Merkezi’nde çalışmaktadır.
İLGİLİ YUVARLAKMASALAR
- Siyaset ve Edebiyat Ekseninde Türkiye Ermenilerinin Hatıratları
- Bir Sebk-i Hindî Şairi Olarak Şevket-i Buharî ve Osmanlı Şiirine Etkisi
- Klasik Türk Edebiyatında Bir Otobiyografi Örneği: Sergüzeştnâme
- Eski Bahçeye Bir Nev-Râh Açmak: Kadim Metinlere Yeni Bir Gözle Bakmak
- Eski Köye Yeni Âdet Getirmek (mi?): Klasik Metinleri Modern Kuramlarla Anlamak Mümkün müdür?
- Osmanlı Edebiyatında Himaye Geleneği Üzerine Düşünceler
- Yeni Türk Edebiyatında Edebiyat Mahfilleri
- Osmanlı Edebiyatının Eleştirel Bir Tarihini Yazmak
- Kış Uykusu’na Yatan Karakterler: Kış Uykusu Filminin Karakter Analizi
- Öykünün İzinde
- Edebiyat, Müzik ve Hat Sanatında Anlam Sorunu
- Bitmeyen Matem: Klasik Türk Edebiyatında Kerbela
- Türk Romanı ve Siyaset
- Osmanlı İstanbul'unun Eğlence Kültürü ve Karagöz
- Mensur Bir Medhiye Örneği: Şâzî'nin Güzelce Ali Paşa Medhiyesi
- Gelenek Tiyatromuz ve Karagöz
- Bir Ömür Türkoloji: Otobiyografik Bir Anlatı (15)
- Karagöz Musikisinin İcra Üslubu
- Biyografi Çalışmak
- Karagöz Mısır'dan mı Geldi?
- Tarih Yolunda Tanıdıklarım
- Alfabe ve Dil Devrimi'nin Şiirde ve Çeviride İlk Etkileri: Kelimeler, Aktörler
- Karagöz Perdesi'nde Sinema
- Anadolu’da Nevzuhur Bir Yabani
- Matbaada Karagöz Oyunları: "Letâif-i Hayâl"
- Gergin Dostluk: Edebiyat-Sinema İlişkisi
- Edebiyat ve Felsefenin Kavşağında Sinema
- Güncelleşen Karagöz Metinleri ve Dramaturji
- Edebiyatla Sinema Hiç Aşk Yaşamadılar, Edebiyat AY’da Sinema DÜNYA’da Kaldı
- Firma Nasıl Var Olur? Tanpınar'ın Saatleri Ayarlama Enstitüsü Üzerinden Kurumların Ortaya Çıkışı Üzerine Bir İnceleme
- Türkiye'de Biyografi -Açık Oturum
- Edebiyattan Sinemaya Gerçeğin Sanatsal Serüveni ve Belgesel Sinema
- Kapalı İktisat Açık Metin
- Ekokurgu: Ekolojik Sorunların Çözüm Yolu Olarak Edebiyat
- İnsanı Yazmak: 19. Yüzyıl Osmanlı Biyografi Yazıcılığı ve Problemleri Üzerine Bir Değerlendirme
- Amerikan ve Türk Sinemalarındaki Ödüllü Roman Uyarlamalarına Genel Bir Bakış
- Mirâciyye Saklı Miras
- Tanpınar ve Râ’nın Üçüncü Gözü
- İkinci Yeni Nasıl "Kanonik"leşti?
- Bir Mevlevi Şeyhi Neden ve Nasıl Tercüme Yapar?: Kemal Ahmed Dede Örneği
- Yüzyıllık Metinlerle Tanburi Cemil Bey
- Osmanlı Deniz Tarihçiliği: Otobiyografik Bir Anlatı
- 19. Yüzyıldan Günümüze: Romantizm, Melankoli ve Siyaset
- Osmanlı Toplumunda Kültürel Üretim Mekânları
- Kiralık Konak: Kapitalizm Yükselirken Konakların Çöküşü
- Eski Köye Yeni Roman
- Gerçek ve Büyü Arasında Sinema
- Şairin Köşkü: Aşiyan
- Bayramlık Şiirler
- Şair Müzelerinden Şiir Müzelerine: Yahya Kemal Müzesi Tasarım Önerisi
- Kemal’le İhtimal Namık Kemal'in Şiirine Tersten Bakmak
- Dostoyevski’nin Eserlerinde Kötülük Problemi
- Bir Romanı Tarihselleştirmek: Edebi Bir Olay Olarak Kürk Mantolu Modanna
- Ayrılan Kariyer Yolları ve Sosyal Ağlar: XVI. Yüzyılda Sahn Medresesi’nde Edebi Yeteneğe Sahip Bir Grup Öğrenci
- Fikret: Kendi Cevvim, Kendi Eflakimde Kendim Tairim
- Gelibolulu Mustafa Âlî’nin Kayıp Farsça Divanı
- İstinsâh Sürecinin Dönüştürücü Etkisi: Yûsuf-ı Meddâh’ın Kıssa-i Yûsuf Örneği
- Erken Cumhuriyet Hatıratlarında Geç Osmanlı
- 19. Yüzyılda Kendini Yazmak: Nigar Hanım'ın Günlüklerinde Benlik İnşası
- Nûrü’l-Beyân, Kur’ân-ı Kerîm Tefsîrinin Türkçe Tercemesi
- Türkiye'de Çocuk Edebiyatının Alımlanışı
- Yeşilçam'dan Arabeske Türk Sinemasında Çocuk Tahayyülünün Dönüşümü
- İlimleri Sınıflamak: İslam Düşüncesinde İlimler Tasnifi
- Roman Diliyle Emperyalizm
- Tek ve Tenha: Akif Emre
- Beraber: Türkiye'nin Edebiyat Alanlarının Sekülerleşmesi ve Batı'nın Özgürlük Vaadi
- Temsil Krizi: Türk Romanında Örtülü Kadının Edebi Kimliği
- Türk Romanında Başlangıçlar ve Sonlar
- Biyografilerin İzinde Türk Sineması 2: Ne Kadar Gamlı Bu Akşam Vakti
- Edebiyatı Okuma Biçimleri 1: Romanın Sosyolojisi
- Şaman ve Tengri: Bir "Bozkır Tarih Yazımı" Eleştirisi
- Huzursuz Modernite
2024 Güz Programı
Vakıf faaliyetlerinin en gelenekseli olan seminerler, her yıl güz ve bahar dönemlerinde gerçekleşiyor.
DETAYLI BİLGİ