- ANA SAYFA
- ARAŞTIRMA MERKEZLERİ
- TAM
- Vîlâyet-i Rûm’un inşası (15. Asırda Baniler-Vakıflar-Mimari Aktörler)
TAM YUVARLAK MASA TOPLANTILARI
Vîlâyet-i Rûm’un inşası (15. Asırda Baniler-Vakıflar-Mimari Aktörler)
Çağhan Keskin
21 Ekim 2017 Cumartesi 17:00 Salon: ŞAKİR KOCABAŞ SALONU
Şehir ve Mahalle Konuşmaları başlıklı yeni program serisine başlayan Türkiye Araştırmaları Merkezi, mekan, şehir ve mahalle konularını tarihi ve güncel yönleri ile konuşmaya fırsat verecek tez, makale, kitap, proje vb. çalışmaları kitlesine ulaştırıp tartışmaya devam ediyor. Bu minvalde serinin Ekim ayı konuğu doktora tezi* çerçevesinde Çağhan Keskin** olacak.
Osmanlı siyasini erkininin on beşinci yüzyıl Anadolu'sundaki temsilcilerinden Yörgüç Paşa ve ailesi, Erken Osmanlı Mimarlığı'nın en önemli banileri olarak dikkat çeker. Aile bireylerinin, dönemin Osmanlı ortamının siyasi, ekonomik ve sosyo-kültürel dinamikleri ekseninde şekillenen banilik motivasyonu, Vilayet-i Rum çevresinin imarını sağlamıştır.
Amasya, Tokat, Samsun, Havza, Vezirköprü, yakınlarındaki İshakalanı Köyü, Ladik, Kavak, Niksar, İskilip, Tosya, Sonisa/Uluköy, Gümüş, İznik ve Akhisar/Pamukova yerleşimlerine dağılan mimari üretim ve bu yerleşimleri çevreleyen vakıf arazileri ailenin siyasi ve sosyal etkinliğinin gerçekleştiği bölgeyi tariflemektedir.
Aile bireylerinin himayesinde ortaya konulan farklı fonksiyonlara sahip mimarlık ürünleri, Bursa-Edirne çevresinde gelişmekte olan Osmanlı mimarlık program ve dilini taşrada temsil ederek, Vilayet-i Rum'un 'Osmanlılaşma'sındaki temel unsurlardan olmuştur.
*Vîlâyet-i Rûm’un inşası (Baniler-Vakıflar-Mimari Aktörler): Yörgüç Paşa Ailesi’nin Mimari Etkinliği (1429-1494), Doktora Tezi, İTÜ, 2017.
** Yrd. Doç. Dr., Kadir Has Üniversitesi.
Bu programın, BSV Bülten'in95. sayısı 93-94 sayfaları arasında yayınlanan, değerlendirme metnini aşağıdaki link üzerinden okuyabilirsiniz… |
İLGİLİ YUVARLAKMASALAR
- Kültürel, Dinî ve Mimarî Etkileşim; Cumhuriyet’ten Günümüze Cami Mimarîsinin Değişim ve Gelişim Süreci
- Türkiye'de Mimarlık Düşüncesi
- Geç Osmanlı Dünyasında Mimarlık ve Hafıza - Arşiv, Jübile, Âbide
- Süleymaniye Camii Geometrik Desenleri ve Tekil Bir Uygulama
- 2000’ler Türkiye’sinde Mimarlık: Problemler ve İmkânlar
- Avrupa'nın "Şimdi" ile Mücadelesi: Romantik Çağ Mimarlığında Zaman
- Osmanlı Mimarîsini Çalışmak
- Osmanlı Kudüsü'nde Toplum ve Siyaset (1703-1789)
- Örencik Kır Evleri
- Osmanlı Dünyasının Kadın Bânileri: Gülnuş Sultan
- Ev Üzerine Bir Triloji: Bademli - Hacımercan - Yedievler
- Bir Tasarım ve İnşa Öyküsü: Dr. Hikmet Bey Evi
- Afyon’da Bir Ahşap Yapı Kooperatifi
- Turgut Cansever Atölyesi
- Klasik Dönem Osmanlı Mimarisinde Geometrik Desenler
- Modernizm ve Ev
- 18. Yüzyıldan Bu Yana İstanbul’da Modern Ailenin ve Evin Doğuşu
- Bir Mahalle Kurgusu: İznik TOKİ Evleri
- Mamure'ye Bakmak İmarı Görmek: Bir Osmanlı Mahallesinin Teşekkülü ve Tekâmülü
- Hadislerle Hudeybiye Antlaşması
- Aslında Ev: Kahramanmaraş'ta Kerpiç Bir Ev
- Doğu Karadeniz'de Ev ve Yeni Bir Deneme: Yaşar Evi
- "İkinci" Evden "Birinci" Eve: Yahşibey Evleri ve Diğer Altı Ev
- Fatih'te İki Evin Hikâyesi
- ABD'de Ahşap Evin 200 Yıllık Öyküsü
- Edirne Üç Şerefeli Cami ve Belgeler Üzerinden Erken Dönem Onarımları
- Şairin Köşkü: Aşiyan
- Geç Kalan Ev
- Arada Bir Ev: Çoker Evi
- Eric Broug ile Söyleşi: İslam Sanatında Geometrik Desenler
- Bir Göynük Evi Tarihi: Dört Nesil İki Mimar
- Yerellik Bağlamında Bir Ürgüp Deneyimi
- Hafıza ve Mekân: Sâmiha Ayverdi’nin “İbrahim Efendi Konağı”
- İnsanlık İçin Sanat ve Mimarlık: Murmuration
- Fas'ta İslam Mimarisi: Kuruluşundan Sa'dîler'in Sonuna Kadar
- Karahanlı Devri Mimarisi ve Bezemeleri
- Network Toplumunda Kent
2024 Güz Programı
Vakıf faaliyetlerinin en gelenekseli olan seminerler, her yıl güz ve bahar dönemlerinde gerçekleşiyor.
DETAYLI BİLGİ