YUVARLAK MASA TOPLANTILARI
Örencik Kır Evleri
Mehmet Öğün, Emine Öğün
18 Kasım 2017 Cumartesi 14:00 Salon: ZEYREK SALONU
Bilim ve Sanat Vakfı, Sanat Araştırmaları Merkezi, Ev ve Mimari isimli yeni bir program dizisine başlıyor. Celâleddin Çelik ve Halil İbrahim Düzenli moderatörlüğünde gerçekleştirilecek olan program dizisinde, her ay mimariye dair bir mesele ele alınacak.
Yakın geleceğin kültürel hassasiyeti mimarlık fikriyatı üzerine inşa edilebilir. Ev, şehir ve mimarlık meseleleri her gün çoğalan bir topluluğun başat gündemi. İyi mimarlığa, nitelikli çevreye, yaşadığımız ya da yaşamayı istediğimiz eve dair artma potansiyeli olan her talep, reaksiyoner de olsa bir fikrin alt yapısını bugünden inşa edebilir. Mimarlıkta Türkiye merkezli, özgün bir bakışla üretilmiş yazılı kaynak ve ortaya konulmuş envanter çalışmaları ise çok değil.
Ev ve Mimari konuşmaları, bir sonraki neslin faydalanacağı bir bakiye toparlaması ve hayati meselelere yeni çözümlemeler üretme yolunda bir altlık mahiyetindedir. Konuşma serisinin her oturumda bir mimari eser konu edilecek, mümkün olduğu nispette eserin mimarı konuk olacaktır. Temel soruşturma mekan, madde, malzeme, nitelikli üretim ve çoğalma potansiyeli olan ev ya da ev grupları üzerinde yürütülecektir. Ayrıca, ev üzerine teorik ve toparlayıcı sunumlar da konuşma serisi içerisinde yer alacaktır. Neticede sunum ve tartışmalardan birbirini tamamlayıcı bir metnin ve envanterin ortaya çıkması murad edilmektedir.
Konuşma serisinin ilk mimari eseri “Örencik Kır Evleri”, ilk konukları ise ev grubunun mimarları Emine ve Mehmet Öğün. Ev grubunu mimarlar şu ifadelerle anlatmaktadırlar: "Kır Evleri projesinin başlangıcında, evlerin müstakbel sahipleriyle depremden daha az etkilenecek tek katlı yapılar inşa etmek, küçük ölçülü mekanlarla bütçe tasarrufu sağlamak, yeşille yakın ilişki kurmak hususlarındaki mutabakatlarımızı hızla sağladıktan sonra, doğrudan biz müelliflere yöneltilen 'nasıl bir mimari?' sorusuna cevabımız, doğal kaynakları yok etmeyi hak sayan, oluşan küresel yıkımın sonuçlarını görmezden gelen, tüketimi gelişme olarak sunan küresel anlayışın teşvik ettiği ayartıcı, kışkırtıcı olmanın cazibesiyle üretilmiş tasarım dünyasının dışında kalmak konusundaki kararlı duruşumuz oldu."
Bu yaklaşım, Ahmet Haşim’in şiirindeki (Yarı Yol) gibi, varılan her zirvenin, başlangıç ile varış arasında, bazen “yere”, bazen “mah'a” daha yakın bir ara-durak olduğu, ne kadar uzun süre yol kat edersek edelim, arkada bırakılana yakın bir mesafenin önümüzde varlığını hep koruyacağı bilincinden besleniyor; başka bir deyişle, meseleye geçmiş ve gelecek sorumluluğu içerisinde çözüm üretmeyi önerirken; tutumlu ve alçakgönüllü olmak kaydıyla tabiattan yararlanmaya izin veriyor; geçmişe önyargısız ve kompleks duymadan başvurmayı öğütlüyordu. Bu durumda da sade bir mimari dil adeta kader haline geldi.
Örencik Kır Evleri ile ilgili bilgi almak için tıklayınız. Ayrıca yapı grubu hakkında bir değerlendirme metni şurada yer almaktadır.
İLGİLİ YUVARLAKMASALAR
- Osmanlı Hat Sanatında Tekke Yazıları
- Kültürel, Dinî ve Mimarî Etkileşim; Cumhuriyet’ten Günümüze Cami Mimarîsinin Değişim ve Gelişim Süreci
- Türkiye'de Mimarlık Düşüncesi
- Paradigmayı Aşalım, Evet ama Nasıl?
- Sanatın Sınırları ve Anlam Yitimi
- Karşılaştırmalı Çokkültürlülük
- İmge ve Metin: Yazı ve Resim Nasıl Bir Araya Gelir?
- Mekana Özgü Sanat Projelerinde İzleyici Olmanın Riskleri
- Mekân / Yazı / Ses: Osmanlı'da Kadınların Camii Hamiliğine İlişkin Bir İnceleme
- II.Bayezid Dönemi Tezhip Sanatı
- Geç Osmanlı Dünyasında Mimarlık ve Hafıza - Arşiv, Jübile, Âbide
- Metafizik Kötülük ve Sanat
- The Otherness of Chinese Culture - 1919-1989
- Merleau-Ponty ve Estetik Dünyanın Logos'u
- Atölyeden Kayıt Dışı Notlar
- Süleymaniye Camii Geometrik Desenleri ve Tekil Bir Uygulama
- III. Uluslararası İstanbul Trienali Bağlamında Türkiye’de Çağdaş Sanat
- Seyyar Masalcılar: Performans ve Söyleşi
- Rüya
- Öykünün İzinde
- Alafranga Halleri: Geç Osmanlı'da Adab-ı Muaşeret
- Edebiyat, Müzik ve Hat Sanatında Anlam Sorunu
- Sanat ve Felsefenin Ortak Kökeni: Platon Düşüncesinde Tekhne
- Albüm
- Çırak
- 2000’ler Türkiye’sinde Mimarlık: Problemler ve İmkânlar
- Düşünce Kuruluşlarının ve Arabulucu Entelektüellerin Doğuşu
- Osmanlı İstanbul'unun Eğlence Kültürü ve Karagöz
- Kalandar Soğuğu
- Avrupa'nın "Şimdi" ile Mücadelesi: Romantik Çağ Mimarlığında Zaman
- Osmanlı Mimarîsini Çalışmak
- Paul Ricoeur’de Sembol ve Metafor
- Platon Düşüncesinde Mimesis Eleştirisi
- PANEL: Türkiye’de Sanat Alanının Dönüşümü
- Tasvir Teori ve Pratik Arasında İslam Görsel Kültürü
- Karagöz Perdesi'nde Sinema
- Vîlâyet-i Rûm’un inşası (15. Asırda Baniler-Vakıflar-Mimari Aktörler)
- Gergin Dostluk: Edebiyat-Sinema İlişkisi
- Ağustos Böcekleri ve Karıncalar
- Osmanlı'da Geleneksel Temaşa Sanatlarından Sinemaya Geçiş
- Osmanlı Dünyasının Kadın Bânileri: Gülnuş Sultan
- Edebiyat ve Felsefenin Kavşağında Sinema
- Bütün Saadetler Mümkündür
- Ev Üzerine Bir Triloji: Bademli - Hacımercan - Yedievler
- Kutsal Sanat Metafiziği
- Sanattan Hakikate: Heidegger, Van Gogh, Schapiro, Derrida
- Bir Tasarım ve İnşa Öyküsü: Dr. Hikmet Bey Evi
- Afyon’da Bir Ahşap Yapı Kooperatifi
- Edebiyattan Sinemaya Gerçeğin Sanatsal Serüveni ve Belgesel Sinema
- Turgut Cansever Atölyesi
- Klasik Dönem Osmanlı Mimarisinde Geometrik Desenler
- Modernizm ve Ev
- Amerikan ve Türk Sinemalarındaki Ödüllü Roman Uyarlamalarına Genel Bir Bakış
- Türkiye’de Kır Mekânının Sosyo-Ekonomik ve Kültürel Dönüşümü
- Felsefi Hermenötik ve Sanat
- 18. Yüzyıldan Bu Yana İstanbul’da Modern Ailenin ve Evin Doğuşu
- Mirâciyye Saklı Miras
- Tanpınar ve Râ’nın Üçüncü Gözü
- Bir Mahalle Kurgusu: İznik TOKİ Evleri
- Amerika ve Modern Türkiye’nin Oluşumu: Bilim, Kültür ve Siyasi İttifaklar
- Mamure'ye Bakmak İmarı Görmek: Bir Osmanlı Mahallesinin Teşekkülü ve Tekâmülü
- Üçüncü Sinema Estetiği
- Yüzyıllık Metinlerle Tanburi Cemil Bey
- II. Meşrutiyet Döneminde Kadıköy’de Gündelik Hayat ve Sayfiye Kültürü
- Aslında Ev: Kahramanmaraş'ta Kerpiç Bir Ev
- Kültürel Miras Yönetimi’nde Paydaş İşbirliği Pratiklerini Anlamak: Maritime Greenwich Örneği
- Türk Sinema Tarihyazımına İlişkin Sorunlar
- Sinema Felsefesine Giriş
- Osmanlının Son Döneminde Evlerdeki Hatların Kültürel Rolü
- Doğu Karadeniz'de Ev ve Yeni Bir Deneme: Yaşar Evi
- 19. Yüzyıldan Günümüze: Romantizm, Melankoli ve Siyaset
- Osmanlı Toplumunda Kültürel Üretim Mekânları
- 1920’ler Türkiyesi’nde Sinema Dergileri, Tüketim ve Kültür
- "İkinci" Evden "Birinci" Eve: Yahşibey Evleri ve Diğer Altı Ev
- Fatih'te İki Evin Hikâyesi
- ABD'de Ahşap Evin 200 Yıllık Öyküsü
- Gerçek ve Büyü Arasında Sinema
- Edirne Üç Şerefeli Cami ve Belgeler Üzerinden Erken Dönem Onarımları
- Derviş Zaim'in Kıbrıs Üçlemesi'ndeki Yapı Çözümcü Hafıza Siyaseti
- Şairin Köşkü: Aşiyan
- Peygamber’in Dâhi Torunu: Şerif Muhiddin Targan
- Geç Kalan Ev
- Bırakın Çocuk Oynasın
- Şair Müzelerinden Şiir Müzelerine: Yahya Kemal Müzesi Tasarım Önerisi
- Osmanlı Matbaacılığının Yerelleşmesi: Yasal Zemin, Aktörler ve Toplumsal Ağlar, 1831-1863
- Mızrabı, Yayı ve Kalemiyle Mesud Cemil
- Bir Romanı Tarihselleştirmek: Edebi Bir Olay Olarak Kürk Mantolu Modanna
- Arada Bir Ev: Çoker Evi
- Eric Broug ile Söyleşi: İslam Sanatında Geometrik Desenler
- Kahve Beğenisi Geliştirmek: İstanbul’daki Nitelikli Kahve Evleri
- Kant Estetiği Bağlamında Sanat-Ahlak Bağıntısı ve Kavramsal Sanatın Zemini
- Bir Göynük Evi Tarihi: Dört Nesil İki Mimar
- Yitik Zamanın Bekçileri: 1980 Sonrası Toplumsal Değişim Bağlamında Yavuz Turgul Sineması ve Nostalji
- Yerellik Bağlamında Bir Ürgüp Deneyimi
- Gelibolulu Mustafa Âlî’nin Kayıp Farsça Divanı
- Sedat Anar’ın Sokağı: Sokaknâme
- İstinsâh Sürecinin Dönüştürücü Etkisi: Yûsuf-ı Meddâh’ın Kıssa-i Yûsuf Örneği
- Hafıza ve Mekân: Sâmiha Ayverdi’nin “İbrahim Efendi Konağı”
- Dilsiz
- Üç Yol
- Türk Sineması ve Popüler Müzik
- İnsanlık İçin Sanat ve Mimarlık: Murmuration
- Kültür ve Sanata İdeolojik Müdahalenin Felaketi: Sosyalizm Tecrübesinin Öğretebilecekleri
- Tek ve Tenha: Akif Emre
- Hasan Âli Yücel'i Tartışmak
- Etnomüzikoloji: Kültürler ve Müzikler
- Film Setinden Notlar 2: Sanat Yönetmenliği
- Modern Türk Sanatını Tartışmak
- Fas'ta İslam Mimarisi: Kuruluşundan Sa'dîler'in Sonuna Kadar
- Karahanlı Devri Mimarisi ve Bezemeleri
- Biyografilerin İzinde Türk Sineması 2: Ne Kadar Gamlı Bu Akşam Vakti
- Biyografilerin İzinde Türk Sineması 3: Film Gibi Yaşadım
- Network Toplumunda Kent
- Edebiyatı Okuma Biçimleri 1: Romanın Sosyolojisi
2024 Güz Programı
Vakıf faaliyetlerinin en gelenekseli olan seminerler, her yıl güz ve bahar dönemlerinde gerçekleşiyor.
DETAYLI BİLGİ