YUVARLAK MASA TOPLANTILARI
Felsefi Hermenötik ve Sanat
Burhanettin Tatar
6 Nisan 2018 Cuma 17:00 Salon: ŞAKİR KOCABAŞ SALONU
Zeynep Gökgöz moderatörlüğünde gerçekleştirilen Sanat ve Felsefe İhtisas Seminerleri isimli program dizisinin üçüncü konuğu Burhanettin Tatar* olacak. Tatar, programda felsefi hermenötik ve sanat ilişkisini ayrıntılı bir şekilde değerlendirecek.
Felsefi hermenötik, sanat eserlerinin ait olduğumuz tarihsel dünya içinde kendilerine özgü anlam ufkunu ontolojik boyutlarıyla nasıl ifşa edebildiklerini araştıran ve yorumlamaya çalışan bir felsefi bilinç düzeyidir. Bu yönüyle o, sanat eserlerini estetik, formal, ideolojik, ekonomik vs. açılardan ele almaya çalışan diğer yaklaşımlardan ayrışır; bununla birlikte diğer yaklaşımların analizlerini kendi yorum tarzı içinde konumlandırmaya çalışır. Daha açık söylersek, felsefi hermenötik, sanat eserlerinin temelde ontolojik bağlamda ele alınması ve bilahare estetik, formal, ideolojik vb. yaklaşımların ortaya koyduğu soru ve sorunların söz konusu ontolojik boyuta referansla anlamlandırılması gerektiğini ileri sürer. Sunum esnasında felsefi hermenötiğin temel tutumu açısından müzik ve söz ilişkisi ile hat sanatında mekan, kurgu ve dünya sorunu, ontolojik-tarihsel boyutlarıyla irdelenmeye ve yer yer ideolojik, estetik, formal yaklaşımların ileri sürdüğü tezler değerlendirilmeye çalışılacaktır. Programda sanat eserlerinin ontolojik karakteri, gelenek ve muhafazakarlık bağlamında irdelenmeye çalışılacaktır. Dolayısıyla söz konusu kavramların (sanat, gelenek, muhafazakarlık) birbirlerini nasıl dönüştürdüğü tartışma konusu edilecektir.
Bu seminer ilgili herkesin katılımına açıktır. Katılmak isteyenlerin 28 Mart 2018 Çarşamba günü 18.00’a kadar web sitemizde yer alan kayıt formunu doldurmaları gerekmektedir.
Kayıt için TIKLAYINIZ.
Seminer tarihleri ve içerikleri şu şekildedir:
- Müzik ve Söz İlişkisi – 30 Mart 2018 Cuma Günü Saat 17.00-19.00 Şakir Kocabaş Salonu.
- Hat Sanatında Mekan, Kurgu ve Dünya Sorunu – 31 Mart 2018 Cumartesi Günü Saat 11.00-13.00 Zeyrek Salonu.
- Gadamer Felsefesi Bağlamında Gelenek, Muhafazakarlık ve Sanat İlişkisi – 6 Nisan 2018 Cuma Günü Saat 17.00-19.00 Şakir Kocabaş Salonu.
*Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Felsefe ve Din Bilimleri Bölümü Öğretim Üyesi
İLGİLİ YUVARLAKMASALAR
- Osmanlı Hat Sanatında Tekke Yazıları
- Paradigmayı Aşalım, Evet ama Nasıl?
- Sanatın Sınırları ve Anlam Yitimi
- Siyaset ve Edebiyat Ekseninde Türkiye Ermenilerinin Hatıratları
- İmge ve Metin: Yazı ve Resim Nasıl Bir Araya Gelir?
- Mekana Özgü Sanat Projelerinde İzleyici Olmanın Riskleri
- İstanbul’da Kadınların Yaptırdığı Çeşmeler
- Mekân / Yazı / Ses: Osmanlı'da Kadınların Camii Hamiliğine İlişkin Bir İnceleme
- II.Bayezid Dönemi Tezhip Sanatı
- Türk’ün Felsefe ile Yüzyıllık İmtihanı: Felsefeye Giriş Kitapları Üzerine Bir İnceleme
- Müzik ve Hafıza
- Gelenekselci Ekol ve İslam
- Evrim ve Tasarım Arasında İnsan-Oluşu Anlamak
- Kelam-Felsefe İlişkisine Problem Odaklı Bir Yaklaşım
- Matematik ve Metafizik
- Adalet Dairesi Kavramı: Teşekkülü ve Temel Unsurları
- Metafizik Kötülük ve Sanat
- Osmanlı'nın Felsefi Mirası
- Musiki İnkılabının Sosyolojisi: Klasik Türk Müziği Geleneğinde Süreklilik ve Değişim
- Merleau-Ponty ve Estetik Dünyanın Logos'u
- Türk Musiki/Müzik Devrimi
- Türk Müziğinin Bin Yıllık Mirası: Edvar Geleneği
- Atölyeden Kayıt Dışı Notlar
- Ölüm Felsefesi (Mısırlı'larda, Upanişad'larda Budizm'de ve Hıristiyanlıkta)
- Musikiden Müziğe Osmanlı Türk Müziği: Gelenek ve Modernlik
- İslam Medeniyetinde Mûsiki
- Marksizm ve Felsefe: Karl Korsch Üzerinden Bir Okuma
- Din Felsefesi Açısından İlahi Mükemmellik
- 1718'den Günümüze Ney Açkısı
- Darülfünun Felsefe Hocası Olarak Babanzade Ahmed Naim
- Türklerde Askeri Müzik Geleneği: Tuğ, Nevbet, Mehter
- III. Uluslararası İstanbul Trienali Bağlamında Türkiye’de Çağdaş Sanat
- Seyyar Masalcılar: Performans ve Söyleşi
- Rüya
- Öykünün İzinde
- Edebiyat, Müzik ve Hat Sanatında Anlam Sorunu
- Müzik ve Kimlik
- Sanat ve Felsefenin Ortak Kökeni: Platon Düşüncesinde Tekhne
- Albüm
- Çırak
- 2000’ler Türkiye’sinde Mimarlık: Problemler ve İmkânlar
- Taşköprizade'nin Ahlak ve Siyaset Düşüncesi
- Doğumunun 125. Yılında Bir Dâhi: Şerif Muhiddin Targan /Modernleşme Sürecinde Bireyselleşme ve Virtüozite İlişkisi
- Nihilizmi Sufizm ile Aşmak: Muhammed İkbal ve Felsefesi
- Osmanlı İstanbul'unun Eğlence Kültürü ve Karagöz
- Kalandar Soğuğu
- Avrupa’dan Başka Bir Dünya: Jan Potocki’nin Anlatımında Doğu (1784)
- Bilim Savaşları: Modern Bilim İmgesinin Dönüşümü
- Nasiruddin Tusi'de Önermeler Mantığı
- Hilafet ve Saltanat
- Gelenek Tiyatromuz ve Karagöz
- Avrupa'nın "Şimdi" ile Mücadelesi: Romantik Çağ Mimarlığında Zaman
- Historia: Antikçağda Araştırma Fikrinin Doğuşu
- İbn Sina ve Aquinas'ta Tanrının Bilinebilirliği
- Endülüs'ten Çıktık Yola: XVII. Yüzyılda Mağrib, Endülüslüler ve Avrupa
- Paul Ricoeur’de Sembol ve Metafor
- Karagöz Musikisinin İcra Üslubu
- Platon Düşüncesinde Mimesis Eleştirisi
- PANEL: Türkiye’de Sanat Alanının Dönüşümü
- Karagöz Mısır'dan mı Geldi?
- Dil, Söz ve Fesahat: Cürcânî'nin Sözdizim Teorisi
- İşraki Felsefede Misal Alemi
- İhyâ'dan Üç Bahis
- Tasvir Teori ve Pratik Arasında İslam Görsel Kültürü
- Karagöz Perdesi'nde Sinema
- Varlık Olmak Bakımından Varlık Üzerine Düşünmenin İmkanı
- Hegel ve Heidegger'de Dünyanın Tarihselliği
- Hacılar İstanbul'da: Sefernâmeler ve Gözlemler
- Gergin Dostluk: Edebiyat-Sinema İlişkisi
- Ağustos Böcekleri ve Karıncalar
- Osmanlı'da Geleneksel Temaşa Sanatlarından Sinemaya Geçiş
- Örencik Kır Evleri
- Jacques Derrida ve Teknik Sorunu
- Peygamber Yasasının Gölgesinde: İbn Sina Sonrası Ameli Felsefe
- Kan Dolaşımı, Ameliyat ve Musiki Makamları: Kantemiroğlu ve Edvâr'ının sıra dışı müzikal serüveni
- İslam Düşünce Tarihi Yazımında Dönemlendirme Sorunu
- İlkçağ Yunan Felsefesinde Tanrılaşma Arayışı
- İslam Siyaset Düşüncesi Kaynağı Olarak Füru-ı Fikıh Kitapları
- Öznenin Hakikat Kaygısı
- Erken Dönem Hanefi Usul Yazıcılığı ve Debusi
- Edebiyat ve Felsefenin Kavşağında Sinema
- Bütün Saadetler Mümkündür
- Güncelleşen Karagöz Metinleri ve Dramaturji
- Ev Üzerine Bir Triloji: Bademli - Hacımercan - Yedievler
- Kutsal Sanat Metafiziği
- Genetikten Epigenetiğe: 'İnsan Doğası' Kavramının Biyolojik İçerimleri
- Sanattan Hakikate: Heidegger, Van Gogh, Schapiro, Derrida
- Afyon’da Bir Ahşap Yapı Kooperatifi
- Hannah Arendt Düşüncesinde İnsanlığa Karşı Suçların Temellendirilmesi
- Edebiyattan Sinemaya Gerçeğin Sanatsal Serüveni ve Belgesel Sinema
- Turgut Cansever Atölyesi
- Bilâd-ı Arab’dan Bilâd-ı Rûm’a Bir Alimin Yolculuğu: Bedrüddîn el-Gazzî ve el-Metâli‘u’l-Bedriyye fi’l-Menâzili’r-Rûmiyye Adlı Eseri
- Klasik Dönem Osmanlı Mimarisinde Geometrik Desenler
- Modernizm ve Ev
- Amerikan ve Türk Sinemalarındaki Ödüllü Roman Uyarlamalarına Genel Bir Bakış
- 18. Yüzyıldan Bu Yana İstanbul’da Modern Ailenin ve Evin Doğuşu
- Mirâciyye Saklı Miras
- Tanpınar ve Râ’nın Üçüncü Gözü
- Dar Kapıdaki Mesih: Walter Benjamin ve Politik Felsefesi
- Siyasetnâmeleri Yeniden Okumak: Bir Yönetim Bilimci Gözüyle Geleneksel Siyasi Düşünce
- Bir Mahalle Kurgusu: İznik TOKİ Evleri
- Ferruh Han Eminüddevle’nin Seyahatnamesinde Türkiye
- Üçüncü Sinema Estetiği
- Yüzyıllık Metinlerle Tanburi Cemil Bey
- Kültürel Miras Yönetimi’nde Paydaş İşbirliği Pratiklerini Anlamak: Maritime Greenwich Örneği
- Osmanlının Son Döneminde Evlerdeki Hatların Kültürel Rolü
- 19. Yüzyıldan Günümüze: Romantizm, Melankoli ve Siyaset
- Tanrı Tabiatı Yaratıyor mu? Zorunluluk Çerçevesinde Bir Yaklaşım
- Prens Erfaüddevle'nin Hatıratında Olaylar, İnsanlar ve İstanbul
- 1920’ler Türkiyesi’nde Sinema Dergileri, Tüketim ve Kültür
- "İkinci" Evden "Birinci" Eve: Yahşibey Evleri ve Diğer Altı Ev
- Politik Praksis İmkanı Olarak Walter Benjamin'in Tarih Kavramı Üzerine Bir İnceleme
- Dindarlık mı Rasyonellik mi?: İslami ve Konvansiyonel Bankalarda Mevduat Sahibi Davranışı
- Fatih'te İki Evin Hikâyesi
- Geç Osmanlı’dan Erken Cumhuriyet’e İstanbullu Müzisyenlerin Sosyal Profil Analizi: Sosyal Ağlar ve Bir “Meslek” Olarak Müzik
- Gerçek ve Büyü Arasında Sinema
- Edirne Üç Şerefeli Cami ve Belgeler Üzerinden Erken Dönem Onarımları
- Peygamber’in Dâhi Torunu: Şerif Muhiddin Targan
- Geç Kalan Ev
- İslam Siyaset Düşüncesinde Siyasal Nerede Aranmalı?
- Bırakın Çocuk Oynasın
- Felsefe ve Vahiy: Sa‘îd b. Dâdhürmüz ve Felsefî Risâleleri
- Şair Müzelerinden Şiir Müzelerine: Yahya Kemal Müzesi Tasarım Önerisi
- Dostoyevski’nin Eserlerinde Kötülük Problemi
- Mızrabı, Yayı ve Kalemiyle Mesud Cemil
- Bir Romanı Tarihselleştirmek: Edebi Bir Olay Olarak Kürk Mantolu Modanna
- İktidar Teleolojisi: İbn Haldun'un Toplum ve Siyaset Teorisinde Asabiyet
- Platon'un Parmenides Diyaloğundaki "Methexis" Tartışmasının Bir Eleştirisi
- Arada Bir Ev: Çoker Evi
- Eric Broug ile Söyleşi: İslam Sanatında Geometrik Desenler
- İslam'da Metafizik Düşünce: Kindî ve Fârâbî
- Kamu Yönetimi Âdâbı: Geleneğin İzinden Giden Modern Bir Siyasetnâme
- Kant Estetiği Bağlamında Sanat-Ahlak Bağıntısı ve Kavramsal Sanatın Zemini
- İnsan Varsayımı (I): İnsanca, Pek İnsanca
- Yitik Zamanın Bekçileri: 1980 Sonrası Toplumsal Değişim Bağlamında Yavuz Turgul Sineması ve Nostalji
- Sedat Anar’ın Sokağı: Sokaknâme
- Erken Cumhuriyet Hatıratlarında Geç Osmanlı
- 19. Yüzyılda Kendini Yazmak: Nigar Hanım'ın Günlüklerinde Benlik İnşası
- Dilsiz
- Üç Yol
- Türk Sineması ve Popüler Müzik
- İlimleri Sınıflamak: İslam Düşüncesinde İlimler Tasnifi
- İktidar Teleolojisi İbn Haldûn’un Toplum ve Siyaset Teorisinde Asabiyet
- İnsanlık İçin Sanat ve Mimarlık: Murmuration
- Kültür ve Sanata İdeolojik Müdahalenin Felaketi: Sosyalizm Tecrübesinin Öğretebilecekleri
- Fasıl Heyetı̇nden Koroya: Klasik Türk Müzı̇ğinde Standartlaştırıcı Bir Araç Olarak Koro
- Êthostan Ahlâka: Antik Yunan Ahlâk Literatürünün İslâm Dünyasına İntikali ve Alımlanışı
- Kelâm ile Tasavvuf Arasında: Bahâeddinzâde ve Kader Anlayışı
- Aklın Sınırlarında Metafizik: Felsefi Akledilirler Öğretisi
- Müziği Kitaptan Dinlemek
- Türk Beşleri: İdeolojiden Tahayyüle Bir Cumhuriyet Ütopyası
- Alaturka: Türk Müziğinde Bir Üslup
- Etnomüzikoloji: Kültürler ve Müzikler
- Kadîm ile Cedîd Arasında – III. Selim Döneminde Bir Mevlevi Şeyhi: Abdülbâki Nâsır Dede’nin Musıki Yazmaları
- Film Setinden Notlar 2: Sanat Yönetmenliği
- Modern Türk Sanatını Tartışmak
- Son Dönem Osmanlı'da Dini Matbuat
- Fas'ta İslam Mimarisi: Kuruluşundan Sa'dîler'in Sonuna Kadar
- Cavid Bey'in İktisadi Düşüncesi ve Uygulamaları
- Karahanlı Devri Mimarisi ve Bezemeleri
- Biyografilerin İzinde Türk Sineması 2: Ne Kadar Gamlı Bu Akşam Vakti
- Biyografilerin İzinde Türk Sineması 3: Film Gibi Yaşadım
- Bir Metni Kuşatmak İbn Sîna’nın De Anima Üzerine Notlar’ı
- Edebiyatı Okuma Biçimleri 1: Romanın Sosyolojisi
- Fârâbî’de Hakikat-Siyaset İlişkisi
- İbn Sîna’nın Doğa Felsefesinde İsti‘dâd: Türleşme ve Bireyleşim Bağlamında Bir İnceleme
2024 Güz Programı
Vakıf faaliyetlerinin en gelenekseli olan seminerler, her yıl güz ve bahar dönemlerinde gerçekleşiyor.
DETAYLI BİLGİ