- ANA SAYFA
- ARAŞTIRMA MERKEZLERİ
- MAM
- Êthostan Ahlâka: Antik Yunan Ahlâk Literatürünün İslâm Dünyasına İntikali ve Alımlanışı
MAM YUVARLAK MASA TOPLANTILARI
Êthostan Ahlâka: Antik Yunan Ahlâk Literatürünün İslâm Dünyasına İntikali ve Alımlanışı
Hümeyra Özturan
19 Şubat 2022 Cumartesi 14:00 Salon: ŞAKİR KOCABAŞ SALONU
MAM Kitâbiyat toplantı dizisi gözden geçirilmiş ve genişletilmiş baskısı okuyucuyla buluşan ve bu sürede TÜBA-TESEP, Türkiye Yazarlar Birliği ve İlim Yayma ödüllerine layık görülen Êthostan Ahlâka* kitabını tartışmak üzere Hümeyra Özturan'ı** (Doç. Dr.) ağırlayacak.
"İslâm dünyasında felsefî düşüncenin teşekkülünde Yunancadan Arapçaya yapılmış tercümelerin mühim bir rolünün olduğu bilinmektedir. Ancak tercümelerle aktarılan kavram, teori ve yaklaşımların İslâm düşüncesindeki serüveni pek çok açıdan hâlâ incelenmeyi beklemektedir. Elinizdeki eser, ahlâk felsefesini merkeze alarak doğrudan doğruya Yunanca ve Arapça metinleri mukayese etmek suretiyle söz konusu intikalin doğasını keşfetmeyi hedeflemektedir. Bu çerçevede klasik dönemin önde gelen filozofları Kindî, Ebû Bekir Zekeriyyâ er-Râzî, Yahyâ b. Adî, Fârâbî, İbn Miskeveyh ve İbn Sînâ’nın ahlâkla ilgili eserlerinde Antik Yunan kaynaklarının intikalini ve alımlanışını irdeleyen bu kitap iki temel kısımdan oluşmaktadır. “İntikal”e odaklanan ilk kısım, tercümeler döneminde Yunancadan Arapçaya nakledilen ahlâk eserlerinin bir dökümünü yaparak bunların içeriğini ve Arapçaya intikal durumunu ortaya koymaktadır. “Alımlama”ya odaklanan ikinci kısımda ise Antik Yunan ahlâk literatüründeki kavram ve fikirlerin İslâm filozofları tarafından kullanımı, ahlâk felsefesinin temel problemleri bakımından ayrıntılı şekilde incelenmektedir. Eser bu yönüyle, okuyucuya, Yunan felsefesinden İslâm felsefesine uzanan süreçte klasik ahlâk felsefesinin kavram ve problemlerine dair kuşatıcı, derinlikli ve karşılaştırmalı bir analiz sunmaktadır."
*Klasik Yayınları, 2020
**2006 yılında Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi’nden mezun oldu. Aynı üniversitede “Küresel Ahlâk Düşüncesi” teziyle yüksek lisansını (2008), “Aristoteles ve Fârâbî’de Ahlâkın Kaynağı” teziyle de doktorasını tamamladı (2013). 2010-2011’de Yale Üniversitesi’nde misafir öğrenci, 2015-2016’da Harvard Üniversitesi’nde misafir öğretim üyesi olarak çalışmalarını sürdürdü. Araştırmaları Antikçağ ahlâk felsefesi, İslâm ahlâk felsefesi, Antikçağ ahlâk felsefesinin İslâm dünyasına intikali, Yunanca-Arapça tercüme dönemi ve modern ahlâk teorileri üzerine yoğunlaşan Özturan, hâlen Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Felsefe Tarihi Anabilim Dalı’nda öğretim üyesi olarak görev yapmaktadır.
İLGİLİ YUVARLAKMASALAR
- Paradigmayı Aşalım, Evet ama Nasıl?
- Sanatın Sınırları ve Anlam Yitimi
- Tiyatro ve Din: Türk Tiyatrosu Örneği
- Bosna'yı Hatırlamak
- İmge ve Metin: Yazı ve Resim Nasıl Bir Araya Gelir?
- Mekana Özgü Sanat Projelerinde İzleyici Olmanın Riskleri
- Bir Ömür Trabzon Tarihi
- Türkiye'de Estetik
- Bir Ömür Edirne Tarihi
- Türkiye’de Dilbilimi Çalışmalarının Bugünkü Durumu
- Mekân / Yazı / Ses: Osmanlı'da Kadınların Camii Hamiliğine İlişkin Bir İnceleme
- İlk Dönem Türk Romanında Ahlak
- Osmanlı Edebiyatının Eleştirel Bir Tarihini Yazmak
- Türk’ün Felsefe ile Yüzyıllık İmtihanı: Felsefeye Giriş Kitapları Üzerine Bir İnceleme
- Nasreddin Hoca'nın Biri Bir Gün…
- İslamcılık ve Muhafazakarlık Bağlamında 21. Yy. Başlarında Türkiye'de Entelektüeller
- Akıl ve Ahlâk: Aristoteles ve Farâbi'de Ahlakın Kaynağı
- Kant Felsefesinde Estetik Yargının Epistemolojik Boyutları
- Evrim ve Tasarım Arasında İnsan-Oluşu Anlamak
- Kelam-Felsefe İlişkisine Problem Odaklı Bir Yaklaşım
- Matematik ve Metafizik
- Tasavvufi Geleneğin Osmanlı Siyasi Düşüncesinde Tezahürü
- Adalet Dairesi Kavramı: Teşekkülü ve Temel Unsurları
- Celaleddin ed-Devvânî: Enmûzecü’l-ulûm & Sipahizâde: Enmûzecü’l-fünûn
- Osmanlı'nın Felsefi Mirası
- Merleau-Ponty ve Estetik Dünyanın Logos'u
- Sosyal Servet: İslamda Yönetim-Piyasa İlişkisi
- Kelamda Nedensellik: İlk Dönem Kelâmcılarında Tabiat ve İnsan
- Muslihuddin Lârî: Enmûzecü'l-ulûm & Sıddîk Hasan Han: Ebcedü'l-ulûm
- Ölüm Felsefesi (Mısırlı'larda, Upanişad'larda Budizm'de ve Hıristiyanlıkta)
- Fıkıhtan Hukuka: Osmanlı'da Hukuk Eğitiminin Dönüşümüne Sosyolojik Bir Bakış
- Toz Ruhu
- Farabi'nin Siyaset Felsefesi: Kökenleri ve Özgünlüğü
- Marksizm ve Felsefe: Karl Korsch Üzerinden Bir Okuma
- Din Felsefesi Açısından İlahi Mükemmellik
- Ali Kuşçu'nun İlahiyat Anlayışı
- Darülfünun Felsefe Hocası Olarak Babanzade Ahmed Naim
- Hukuk Ahlaktan Ayrılabilir mi? H. L. A. Hart Üzerinden Bir Tartışma
- Alafranga Halleri: Geç Osmanlı'da Adab-ı Muaşeret
- Edebiyat, Müzik ve Hat Sanatında Anlam Sorunu
- Sanat ve Felsefenin Ortak Kökeni: Platon Düşüncesinde Tekhne
- Hakikatin Adları: Antik Yunan Şiirinde Hakikat ve Adlandırma
- Adaletin Güçle İmtihanı: İslam Siyaset Düşüncesinde Savaş Ahlakı
- Taşköprizade'nin Ahlak ve Siyaset Düşüncesi
- Nihilizmi Sufizm ile Aşmak: Muhammed İkbal ve Felsefesi
- Kadınlar ve Cemaatler: Kadınların Dini Gruplara Mensubiyet Nedenleri ve Etkileri
- Bilim Savaşları: Modern Bilim İmgesinin Dönüşümü
- Nasiruddin Tusi'de Önermeler Mantığı
- Uluslararası İlişkilerde Adalet Sorunu ve İslam Dünyası
- Historia: Antikçağda Araştırma Fikrinin Doğuşu
- Osmanlı Mimarîsini Çalışmak
- İbn Sina ve Aquinas'ta Tanrının Bilinebilirliği
- Bir Ömür Türkoloji: Otobiyografik Bir Anlatı (15)
- Paul Ricoeur’de Sembol ve Metafor
- Yahudi Modernleşmesi ve Din
- Biyografi Çalışmak
- Platon Düşüncesinde Mimesis Eleştirisi
- Tarih Yolunda Tanıdıklarım
- Çarlık Rusyası'nda Tiflis Vilayeti
- Dil, Söz ve Fesahat: Cürcânî'nin Sözdizim Teorisi
- İslam İktisat Düşüncesi: Birikim ve Yönelim
- İşraki Felsefede Misal Alemi
- İhyâ'dan Üç Bahis
- Tasvir Teori ve Pratik Arasında İslam Görsel Kültürü
- İlhadı Tartışmak: 15. Yüzyılda Zeyniyye Tarikatı Dervişlerinin İbn Arabi Hakkındaki Düşüncelerinin Değişimi
- Varlık Olmak Bakımından Varlık Üzerine Düşünmenin İmkanı
- Hegel ve Heidegger'de Dünyanın Tarihselliği
- İslamcı Gençliğin Oluşumu: Akıncılar
- Hacılar İstanbul'da: Sefernâmeler ve Gözlemler
- Yükselen Çin ve Ortadoğu: Çin’in İran, İsrail ve Türkiye’ye Yönelik Dış Politikası
- Körfez Krizi ve Katar’ın Güvenlik Yaklaşımı
- Osmanlı Dünyasının Kadın Bânileri: Gülnuş Sultan
- Jacques Derrida ve Teknik Sorunu
- Tarih Araştırmalarında Yeni Bir Metot: Osmanlı Arkeolojisi
- Peygamber Yasasının Gölgesinde: İbn Sina Sonrası Ameli Felsefe
- İslam Düşünce Tarihi Yazımında Dönemlendirme Sorunu
- XIX. Yüzyıl Osmanlı Şehir Tarihi Yazımı: Hükümet Konakları Örneği
- İlkçağ Yunan Felsefesinde Tanrılaşma Arayışı
- İslam Siyaset Düşüncesi Kaynağı Olarak Füru-ı Fikıh Kitapları
- Öznenin Hakikat Kaygısı
- Erken Dönem Hanefi Usul Yazıcılığı ve Debusi
- Edebiyat ve Felsefenin Kavşağında Sinema
- İstibdat’tan I. Dünya Savaşı’na Kadar Osmanlı’da Sinema
- Viyana’dan Kudüs’e Siyonizm’in Seyri
- Kutsal Sanat Metafiziği
- Filistin Sinemasının Dünü Bugünü
- Genetikten Epigenetiğe: 'İnsan Doğası' Kavramının Biyolojik İçerimleri
- Bir Osmanlı Şehrini Çalışmak 2
- Müslüman Kalarak Avrupalı Olmak Çağdaş Türk Düşüncesinde Din, Siyaset, Tarih, Medeniyet
- Arap-İsrail Savaşları ve Bölgesel Etkileri
- Hannah Arendt Düşüncesinde İnsanlığa Karşı Suçların Temellendirilmesi
- 2017'de Bilim: Buluşlar, Yenilikler, Beklentiler
- Edebiyattan Sinemaya Gerçeğin Sanatsal Serüveni ve Belgesel Sinema
- Turgut Cansever Atölyesi
- İnsanı Yazmak: 19. Yüzyıl Osmanlı Biyografi Yazıcılığı ve Problemleri Üzerine Bir Değerlendirme
- Osmanlı Şehirleri Atlası: Şehirler İçin Yeni Tanımlamalar
- Kâtip Çelebi'nin Levâmi‘u’n-Nûr Adlı Eseri: Metin Değerlendirme
- Osmanlı Sinemasında Genel Hukuki Düzenleme Çalışmaları: Bir Lâyihanın Serencamı
- Felsefi Hermenötik ve Sanat
- 18. Yüzyıldan Bu Yana İstanbul’da Modern Ailenin ve Evin Doğuşu
- Bir Tarih Malzemesi Olarak Film
- Komitenin Ruhu Talat Paşa
- Ebu Hanife Entelektüel Biyografi
- Şehir ve Mahalle: Osmanlı Trabzon'unda "Keşf-i Kadîm"
- Hilafet: Erken İslâm Tarihinden Osmanlı'nın Son Yüzyılına
- Siyasal Düzenin Tabiatı: Modern Mekanizmacı ve İbn Halduncu Tasavvurlar
- Dar Kapıdaki Mesih: Walter Benjamin ve Politik Felsefesi
- Settler Colonialism in Palestine/Israil
- Amerika’da Osmanlı Tarihçiliği
- Bir Mahalle Kurgusu: İznik TOKİ Evleri
- Amerika ve Modern Türkiye’nin Oluşumu: Bilim, Kültür ve Siyasi İttifaklar
- Hadislerle Hudeybiye Antlaşması
- Menakıbnameleri Çalışmak
- Osmanlı Deniz Tarihçiliği: Otobiyografik Bir Anlatı
- Türk Sinema Tarihyazımına İlişkin Sorunlar
- Sinema Felsefesine Giriş
- 19. Yüzyıldan Günümüze: Romantizm, Melankoli ve Siyaset
- Tanrı Tabiatı Yaratıyor mu? Zorunluluk Çerçevesinde Bir Yaklaşım
- İbn Haldun'un Mukaddime'sinde Maişet Yolları
- Politik Praksis İmkanı Olarak Walter Benjamin'in Tarih Kavramı Üzerine Bir İnceleme
- Türkiye Cumhuriyeti’nde Fıkıh Literatürü: Bir Hasıla
- Dindarlık mı Rasyonellik mi?: İslami ve Konvansiyonel Bankalarda Mevduat Sahibi Davranışı
- IX./XV. Asır Kahire'sinde Ulema, Medrese ve İslami İlimlerin Yüksek Öğretimi
- 2018'de Bilim: Buluşlar, Yenilikler, Beklentiler
- Zionist Archaeology and The Judaisation of Jerusalem
- Şairin Köşkü: Aşiyan
- İmparatorlukla Cumhuriyet Arasında Mustafa Kemal'in Gazetesi: Hakimiyet-i Milliye (1920-1924)
- İslam Siyaset Düşüncesinde Siyasal Nerede Aranmalı?
- Kimlik Güvenliği Kıskacında İsrail’in Filistinli ve Yahudi Vatandaşları
- Osmanlı İmparatorluğu Posta Tarihi
- Felsefe ve Vahiy: Sa‘îd b. Dâdhürmüz ve Felsefî Risâleleri
- Hayber Gazvesi
- Fizik ve Biyoloji Bilimlerinden Toplumsal Dünyaya Bakmak
- Şair Müzelerinden Şiir Müzelerine: Yahya Kemal Müzesi Tasarım Önerisi
- Dostoyevski’nin Eserlerinde Kötülük Problemi
- Bir Romanı Tarihselleştirmek: Edebi Bir Olay Olarak Kürk Mantolu Modanna
- İktidar Teleolojisi: İbn Haldun'un Toplum ve Siyaset Teorisinde Asabiyet
- Platon'un Parmenides Diyaloğundaki "Methexis" Tartışmasının Bir Eleştirisi
- Milli Görüş Hareketi’nin Laiklik Anlayışı
- Eric Broug ile Söyleşi: İslam Sanatında Geometrik Desenler
- İslam'da Metafizik Düşünce: Kindî ve Fârâbî
- Müslüman Kardeşler ve Siyasal Kurumsallaşma Sorunsalı
- Son Bostancıbaşı Defterine (1822-1823) Göre Boğaziçi ve Haliç Sahilleri
- Kant Estetiği Bağlamında Sanat-Ahlak Bağıntısı ve Kavramsal Sanatın Zemini
- İnsan Varsayımı (I): İnsanca, Pek İnsanca
- Gelibolulu Mustafa Âlî’nin Kayıp Farsça Divanı
- İslamcıların Siyasi Görüşleri 2
- Hafıza ve Mekân: Sâmiha Ayverdi’nin “İbrahim Efendi Konağı”
- Mucizenin Etik Uğrağı: 15 Temmuz Sonrası Din, Toplum ve Planaryal Özne Üzerine Düşünceler
- Nûrü’l-Beyân, Kur’ân-ı Kerîm Tefsîrinin Türkçe Tercemesi
- İlimleri Sınıflamak: İslam Düşüncesinde İlimler Tasnifi
- İktidar Teleolojisi İbn Haldûn’un Toplum ve Siyaset Teorisinde Asabiyet
- İstanbul'da Futbolun Mekânsal Tarihi: Mesireden Halı Sahaya Şehirde Futbolun Mekânı (1880-2019)
- Milli Görüş Hareketi: Siyasal ve Toplumsal Dönüşümler
- Kelâm ile Tasavvuf Arasında: Bahâeddinzâde ve Kader Anlayışı
- Tek ve Tenha: Akif Emre
- Hasan Âli Yücel'i Tartışmak
- Aklın Sınırlarında Metafizik: Felsefi Akledilirler Öğretisi
- İstanbul-Göksü ve Çevresinin Tarihi Coğrafyası ve Mekânsal Değişimi (1394-1877)
- İslamcılığın Kırk Yılı: Atasoy Müftüoğlu Düşüncesi Üzerinden Bir Okuma
- Temsil Krizi: Türk Romanında Örtülü Kadının Edebi Kimliği
- İslami Davanın Güzergâhı: Metodik İslamcı İktidar Teorileri
- Siyasi Tecdîd ve Osmanlılar
- Toplumsal Muhalefetin 100 Yıllık Muhasebesi: Sol, Liberalizm, İslamcılık
- Geç Osmanlı Toplumunda Matbaalar ve Kitap Yayıncılığı
- Son Dönem Osmanlı'da Dini Matbuat
- Osmanlı'da Muhalefet ve İktidarın İran Meşrutiyetine Yönelik Siyaseti
- Fas'ta İslam Mimarisi: Kuruluşundan Sa'dîler'in Sonuna Kadar
- Medine Vesikası Tartışmalarını Anayasacılık, Çoğulculuk ve Oydaşmacılık Işığında Yeniden Düşünmek
- Karahanlı Devri Mimarisi ve Bezemeleri
- Sadakat Güzergâhı
- Din ve Milliyet - II. Meşrutiyet ve Milli Mücadele Dönemlerinde Milliyetçilik Tartışmaları
- Ok, Tüfek ve At 16. Yüzyıl Osmanlı Askerî Devrimi
- Gazzâlî Okumaları: İlcâmu’l-avâm an ilmi’l-kelâm
- Dünya Sinemasında Peygamber
- Türkiye’de Gerçek Olamayan Muhafazakârlığın Kimlik Sorunu
- Bir Metni Kuşatmak İbn Sîna’nın De Anima Üzerine Notlar’ı
- Fârâbî’de Hakikat-Siyaset İlişkisi
- İbn Sîna’nın Doğa Felsefesinde İsti‘dâd: Türleşme ve Bireyleşim Bağlamında Bir İnceleme
- Şaman ve Tengri: Bir "Bozkır Tarih Yazımı" Eleştirisi
- 1908-1974 Yılları Arasında Türkiye’de Solun Dine Bakışı
2024 Güz Programı
Vakıf faaliyetlerinin en gelenekseli olan seminerler, her yıl güz ve bahar dönemlerinde gerçekleşiyor.
DETAYLI BİLGİ