
YUVARLAK MASA TOPLANTILARI
Edebiyat ve Felsefenin Kavşağında Sinema
Mehmet Ulukütük
28 Aralık 2017 Perşembe 18:00 Salon: ŞAKİR KOCABAŞ SALONU
Sanat Araştırmaları Merkezi, EdebiyatSinema başlıklı program dizisinin bu oturumunda, edebiyatın sinemayla etkileşimini incelemeye devam ediyor.
Dizinin üçüncü oturumunda Mehmet Ulukütük’le*, sinemanın sadece sinemadan yola çıkılarak anlaşılamayacağı, sinemanın edebi bir tahayyül ve felsefi bir tefekkürün ufuklarında yeniden ama yeniden temaşa edilmesinin imkânları üzerine konuşulacaktır.
Edebi tahayyülün mimesis’i ile sinemanın katharsis’i arasında egzistansiyel ve ontolojik çatallanma noktaları ifşa edilmeye çalışılacak, felsefi tefekkürün sınırları içinde, çıkan sonuçlar tahlil ve tasavvur edilemeye çalışılacaktır.
*1979 yılında Gaziantep’te doğdu. 1998 yılında Ömer Özmimar İmam-Hatip Lisesinden mezun oldu. 2003 yılında İnönü Üniversitesi, İlahiyat Fakültesinden mezun oldu. 2005-2008 yılları arasında Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Mantık Anabilim dalında hazırladığı Anlama ve Gelenek: Hans Georg Gadamer’in Felsefî Hermeneutiğinde Anlamada Geleneğin Rolü Sorunu adlı teziyle Yüksek Lisans eğitimini tamamladı. 2008 yılında Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Din Felsefesi Anabilim dalında hazırladığı Muhammed Âbid el-Câbirî’de Din-Akıl İlişkisinin Epistemolojik Analizi adlı çalışmasıyla doktor oldu. (2013) Felsefe, edebiyat ve eğitim dergilerinde Batı, İslam ve Osmanlı düşüncesi bağlamında, din, dil ve hermeneutik eksenli pek çok makalesi, Uluslararası ve Ulusal pek çok sempozyumda tebliğleri yayımlandı. Muş Alparslan, Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Bölümünde Araştırma Görevlisi ve İnönü Üniversitesi, İlahiyat Fakültesi, Felsefe ve Din Bilimlerinde Öğretim Görevlisi olarak çalıştı. Halen Gaziantep Üniversitesi, Fen-Edebiyat Fakültesi, Felsefe bölümünde öğretim üyesi olarak çalışmaktadır.
İLGİLİ YUVARLAKMASALAR
- Osmanlı Hat Sanatında Tekke Yazıları
- Paradigmayı Aşalım, Evet ama Nasıl?
- Sanatın Sınırları ve Anlam Yitimi
- Siyaset ve Edebiyat Ekseninde Türkiye Ermenilerinin Hatıratları
- Karşılaştırmalı Çokkültürlülük
- 1970'lerden Günümüze Türkiye'de Sinema Dergiciliği ve Sinema Yazarlığı
- Türkiye’de Sinema Dergiciliğinin Tarihi
- İmge ve Metin: Yazı ve Resim Nasıl Bir Araya Gelir?
- Mekana Özgü Sanat Projelerinde İzleyici Olmanın Riskleri
- Bir Sebk-i Hindî Şairi Olarak Şevket-i Buharî ve Osmanlı Şiirine Etkisi
- Klasik Türk Edebiyatında Bir Otobiyografi Örneği: Sergüzeştnâme
- Eski Bahçeye Bir Nev-Râh Açmak: Kadim Metinlere Yeni Bir Gözle Bakmak
- Modern Zamanlar: Merkezin Uzağında Sinema Dergiciliği
- Sinema Dergilerinin Türkiye Sinemasına Etkisi
- Eski Köye Yeni Âdet Getirmek (mi?): Klasik Metinleri Modern Kuramlarla Anlamak Mümkün müdür?
- Osmanlı Edebiyatında Himaye Geleneği Üzerine Düşünceler
- Türk Romanında Yazar ve Başkalaşım
- Mekân / Yazı / Ses: Osmanlı'da Kadınların Camii Hamiliğine İlişkin Bir İnceleme
- II.Bayezid Dönemi Tezhip Sanatı
- Gölge Oyunu Karagöz ve Sinema
- Yeni Türk Edebiyatında Edebiyat Mahfilleri
- İlk Dönem Türk Romanında Ahlak
- Osmanlı Edebiyatının Eleştirel Bir Tarihini Yazmak
- Türk’ün Felsefe ile Yüzyıllık İmtihanı: Felsefeye Giriş Kitapları Üzerine Bir İnceleme
- Orhan Pamuk’un Romanlarında Doğu-Batı Algısı
- Evrim ve Tasarım Arasında İnsan-Oluşu Anlamak
- Kelam-Felsefe İlişkisine Problem Odaklı Bir Yaklaşım
- Matematik ve Metafizik
- Adalet Dairesi Kavramı: Teşekkülü ve Temel Unsurları
- Metafizik Kötülük ve Sanat
- The Otherness of Chinese Culture - 1919-1989
- Osmanlı'nın Felsefi Mirası
- Merleau-Ponty ve Estetik Dünyanın Logos'u
- AHMET ULUÇAY'IN HİKÂYESİ: KÜLLER VE KEMİKLER
- Atölyeden Kayıt Dışı Notlar
- Ölüm Felsefesi (Mısırlı'larda, Upanişad'larda Budizm'de ve Hıristiyanlıkta)
- Kış Uykusu’na Yatan Karakterler: Kış Uykusu Filminin Karakter Analizi
- Marksizm ve Felsefe: Karl Korsch Üzerinden Bir Okuma
- Din Felsefesi Açısından İlahi Mükemmellik
- Türk Sinemasında Ahmet Uluçay Kanunları
- Darülfünun Felsefe Hocası Olarak Babanzade Ahmed Naim
- III. Uluslararası İstanbul Trienali Bağlamında Türkiye’de Çağdaş Sanat
- Seyyar Masalcılar: Performans ve Söyleşi
- Şirin'in Düğünü
- Rüya
- Öykünün İzinde
- Alafranga Halleri: Geç Osmanlı'da Adab-ı Muaşeret
- Edebiyat, Müzik ve Hat Sanatında Anlam Sorunu
- Sanat ve Felsefenin Ortak Kökeni: Platon Düşüncesinde Tekhne
- Bitmeyen Matem: Klasik Türk Edebiyatında Kerbela
- Albüm
- Çırak
- 2000’ler Türkiye’sinde Mimarlık: Problemler ve İmkânlar
- Taşköprizade'nin Ahlak ve Siyaset Düşüncesi
- Düşünce Kuruluşlarının ve Arabulucu Entelektüellerin Doğuşu
- Nihilizmi Sufizm ile Aşmak: Muhammed İkbal ve Felsefesi
- Türk Romanı ve Siyaset
- Osmanlı İstanbul'unun Eğlence Kültürü ve Karagöz
- Mensur Bir Medhiye Örneği: Şâzî'nin Güzelce Ali Paşa Medhiyesi
- Kalandar Soğuğu
- Bilim Savaşları: Modern Bilim İmgesinin Dönüşümü
- Nasiruddin Tusi'de Önermeler Mantığı
- Gelenek Tiyatromuz ve Karagöz
- Avrupa'nın "Şimdi" ile Mücadelesi: Romantik Çağ Mimarlığında Zaman
- Historia: Antikçağda Araştırma Fikrinin Doğuşu
- İbn Sina ve Aquinas'ta Tanrının Bilinebilirliği
- Paul Ricoeur’de Sembol ve Metafor
- Karagöz Musikisinin İcra Üslubu
- Platon Düşüncesinde Mimesis Eleştirisi
- PANEL: Türkiye’de Sanat Alanının Dönüşümü
- Karagöz Mısır'dan mı Geldi?
- Dil, Söz ve Fesahat: Cürcânî'nin Sözdizim Teorisi
- İşraki Felsefede Misal Alemi
- İhyâ'dan Üç Bahis
- Alfabe ve Dil Devrimi'nin Şiirde ve Çeviride İlk Etkileri: Kelimeler, Aktörler
- Tasvir Teori ve Pratik Arasında İslam Görsel Kültürü
- Karagöz Perdesi'nde Sinema
- Varlık Olmak Bakımından Varlık Üzerine Düşünmenin İmkanı
- Hegel ve Heidegger'de Dünyanın Tarihselliği
- Anadolu’da Nevzuhur Bir Yabani
- Matbaada Karagöz Oyunları: "Letâif-i Hayâl"
- Gergin Dostluk: Edebiyat-Sinema İlişkisi
- Ağustos Böcekleri ve Karıncalar
- Osmanlı'da Geleneksel Temaşa Sanatlarından Sinemaya Geçiş
- Örencik Kır Evleri
- Jacques Derrida ve Teknik Sorunu
- Peygamber Yasasının Gölgesinde: İbn Sina Sonrası Ameli Felsefe
- İslam Düşünce Tarihi Yazımında Dönemlendirme Sorunu
- İlkçağ Yunan Felsefesinde Tanrılaşma Arayışı
- İslam Siyaset Düşüncesi Kaynağı Olarak Füru-ı Fikıh Kitapları
- Öznenin Hakikat Kaygısı
- Erken Dönem Hanefi Usul Yazıcılığı ve Debusi
- Bütün Saadetler Mümkündür
- İstibdat’tan I. Dünya Savaşı’na Kadar Osmanlı’da Sinema
- Güncelleşen Karagöz Metinleri ve Dramaturji
- Ev Üzerine Bir Triloji: Bademli - Hacımercan - Yedievler
- İstanbul, Modernlik, Sinema
- Kırık Bir İlk Hikâyesi: Türk Sinemasının Başlangıcına Dair
- Edebiyatla Sinema Hiç Aşk Yaşamadılar, Edebiyat AY’da Sinema DÜNYA’da Kaldı
- Kutsal Sanat Metafiziği
- Filistin Sinemasının Dünü Bugünü
- Genetikten Epigenetiğe: 'İnsan Doğası' Kavramının Biyolojik İçerimleri
- Firma Nasıl Var Olur? Tanpınar'ın Saatleri Ayarlama Enstitüsü Üzerinden Kurumların Ortaya Çıkışı Üzerine Bir İnceleme
- Sanattan Hakikate: Heidegger, Van Gogh, Schapiro, Derrida
- Türkiye'de Biyografi -Açık Oturum
- İşe Yarar Bir Şey
- Afyon’da Bir Ahşap Yapı Kooperatifi
- Hannah Arendt Düşüncesinde İnsanlığa Karşı Suçların Temellendirilmesi
- İstanbul’da Sessiz Sinema ve Kamusal Alan
- Edebiyattan Sinemaya Gerçeğin Sanatsal Serüveni ve Belgesel Sinema
- Kapalı İktisat Açık Metin
- Ekokurgu: Ekolojik Sorunların Çözüm Yolu Olarak Edebiyat
- İnsanı Yazmak: 19. Yüzyıl Osmanlı Biyografi Yazıcılığı ve Problemleri Üzerine Bir Değerlendirme
- Klasik Dönem Osmanlı Mimarisinde Geometrik Desenler
- Modernizm ve Ev
- Osmanlı Sinemasında Genel Hukuki Düzenleme Çalışmaları: Bir Lâyihanın Serencamı
- Amerikan ve Türk Sinemalarındaki Ödüllü Roman Uyarlamalarına Genel Bir Bakış
- Türkiye’de Kır Mekânının Sosyo-Ekonomik ve Kültürel Dönüşümü
- Felsefi Hermenötik ve Sanat
- 18. Yüzyıldan Bu Yana İstanbul’da Modern Ailenin ve Evin Doğuşu
- Mirâciyye Saklı Miras
- Tanpınar ve Râ’nın Üçüncü Gözü
- Bir Tarih Malzemesi Olarak Film
- Dar Kapıdaki Mesih: Walter Benjamin ve Politik Felsefesi
- Bir Mahalle Kurgusu: İznik TOKİ Evleri
- İkinci Yeni Nasıl "Kanonik"leşti?
- Amerika ve Modern Türkiye’nin Oluşumu: Bilim, Kültür ve Siyasi İttifaklar
- Üçüncü Sinema Estetiği
- Bir Mevlevi Şeyhi Neden ve Nasıl Tercüme Yapar?: Kemal Ahmed Dede Örneği
- Yüzyıllık Metinlerle Tanburi Cemil Bey
- II. Meşrutiyet Döneminde Kadıköy’de Gündelik Hayat ve Sayfiye Kültürü
- Bırakma Beni
- Milli Sinema Osmanlı'da Sinema Hayatı ve Yerli Üretime Geçiş
- Aslında Ev: Kahramanmaraş'ta Kerpiç Bir Ev
- Kültürel Miras Yönetimi’nde Paydaş İşbirliği Pratiklerini Anlamak: Maritime Greenwich Örneği
- Modernite Eleştirisinden Beden-Zihin Problemine: Lukács'ın Görünmez Mirası
- Türk Sinema Tarihyazımına İlişkin Sorunlar
- Sinema Felsefesine Giriş
- Osmanlının Son Döneminde Evlerdeki Hatların Kültürel Rolü
- Beşir Fuat'ın Victor Hugo ve Voltaire Biyografilerinde Özne, Edebiyat Eleştirisi ve Yazınsal Uzlaşım
- 19. Yüzyıldan Günümüze: Romantizm, Melankoli ve Siyaset
- Osmanlı Toplumunda Kültürel Üretim Mekânları
- Tanrı Tabiatı Yaratıyor mu? Zorunluluk Çerçevesinde Bir Yaklaşım
- Yaşar Kemal Efsanesi
- 1920’ler Türkiyesi’nde Sinema Dergileri, Tüketim ve Kültür
- "İkinci" Evden "Birinci" Eve: Yahşibey Evleri ve Diğer Altı Ev
- Politik Praksis İmkanı Olarak Walter Benjamin'in Tarih Kavramı Üzerine Bir İnceleme
- Kiralık Konak: Kapitalizm Yükselirken Konakların Çöküşü
- Eski Köye Yeni Roman
- ABD'de Ahşap Evin 200 Yıllık Öyküsü
- Gerçek ve Büyü Arasında Sinema
- Edirne Üç Şerefeli Cami ve Belgeler Üzerinden Erken Dönem Onarımları
SEMİNERLER
Vakıf faaliyetlerinin en gelenekseli olan seminerler, her yıl güz ve bahar dönemlerinde gerçekleşiyor.
DETAYLI BİLGİ